sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:110

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 110 ( 1990 Garrett, ) . בתנאים המתאימים, ידע זה יכול להיתרגם ליצירת תוכנית לימודים יעילה יותר, העונה טוב יותר על צורכי התלמידים והקהילה . קיימת ציפייה כי מתן אוטונומיה קוריקולרית יוביל לשיפור גם בהישגי התלמידות והתלמידים, אולם הממצאים שתומכים בכך מעורבים : יש מחקרים המלמדים שאוטונומיה זו אכן תורמת לשיפור ההישגים, אך יש גם כאלה המוצאים שהיא דווקא פוגעת בהם ; מחקרים אחרים טוענים שאין לה שום אפקט ממשי ( 2011 OECD, ) . בכל מקרה, אף אם האוטונומיה אינה משפיעה ישירות על הישגים, היא מאפשרת את התאמת התכנים לצרכים המקומיים — התאמה חשובה כשלעצמה . האוטונומיה יכולה לסייע לבית הספר ליצור תוכניות לימודים אשר מתאימות לרצונותיהם של ההורים ולצרכיה של הקהילה, והדבר עשוי לתרום לחיזוק מעמדו של בית הספר . הרעיון שיש לחזק את האוטונומיה הקוריקולרית של בתי הספר שואב תימוכין גם ממחקרים שעוסקים בהשפעות אוטונומיה זו על מורים . מחקרים רבים מלמדים שבתנאים הנכונים, מתן שליטה למורים ולבתי ספר על תוכנית הלימודים מחזק מאוד את תחושת השייכות של אותם מורים למוסד ולמערכת ( & Hong Youngs, 2016 ) . האוטונומיה הקוריקולרית מחזקת גם את הסמכות המקצועית של בתי הספר ושל המורים והמורות, ועשויה לתרום להגברת תחושת ההישג והמסוגלות בקרב אלה שזכו בה ( 1987 Glatthorn, ) . היכולת להשפיע על הבחירה מה ללמד, איך ללמד ומתי ללמד היא נדבך חשוב בהעצמת מורים ומורות ובקידום ההיבטים הפרופסיונליים של המקצוע . נוסף על כך, היות שבית הספר והמורים מרגישים בעלות על התוכנית שבחרו, עיצבו או עזרו לפתח, הם מחויבים אליה יותר ופועלים נמרצות להטמעתה . היבט אחר של מתן אוטונומיה למורים ולמורות, הכרוך גם הוא בשאלות מוטיבציה, הוא קיומו של קשר חיובי בין האוטונומיה המוענקת למורים ולמורות לזו של התלמידים והתלמידות . קשר זה מוסבר כך : כפי שנאמר, מחקרים מלמדים שכאשר מורים ומורות זוכים ליותר אוטונומיה בכלל ולקביעת תוכניות הלימודים בפרט, הדבר מוביל להגברת המוטיבציה הפנימית שלהם להוראה, והם מוּנָעים על ידי עניין ותחושת שליחות ( 2002 Pelletier, Séguin - Lévesque, & Legault, ) . ככלל, מחקרים מלמדים שככל שמופעל על מורים ומורות לחץ חיצוני רב יותר והם נדרשים למלא אחר דרישות מערכתיות נוקשות ללא יכולת להפעיל שיקול דעת, כך יורדת המוטיבציה הפנימית שלהם להוראה ( 2009 Niemiec & Ryan, ) . נמצא גם שמורים ומורות הפועלים מתוך מוטיבציה פנימית נסמכים פחות על מנגנוני שליטה כאשר הם עוסקים בהוראה, ומאפשרים לתלמידים ולתלמידות סביבת לימודים פתוחה וחופשית יותר ( Roth, Assor, Kanat - Maymon, & Kaplan, 2007 ) . סביבה זו תורמת להתפתחות מוטיבציה פנימית גם אצל התלמידים, ומיתרגמת בסופו דבר לאוטונומיה אישית רבה ולרווחה גבוהה יותר שלהם ( 2000 Ryan & Deci, ) . מלבד זאת, סביבה לימודית פתוחה אף יוצרת תנאים מתאימים יותר לפיתוח עניין ולרכישת מיומנויות חשיבה אצל התלמידים והתלמידות ( 1990 Facione, ) . המסקנה הנגזרת מכך היא שמתן אוטונומיה קוריקולרית למורים ולמורות עשוי לשחק תפקיד מפתח ביצירת תנאים המאפשרים פיתוח חשיבה ובהגדלת הרווחה והאוטונומיה של התלמידים והתלמידות ( 2007 , . Roth et al ) .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help