sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:109

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 109 חקר ( PBL ) או מטלת ביצוע . מטרת התוכנית היא לאפשר ולקדם למידה מעמיקה באמצעות חקר, אגב הנחלת מיומנויות חקר ושימוש בכישורי חשיבה . המורים הפועלים בתוכנית זו זוכים לליווי של פיתוח מקצועי — הן בתחום הדעת שהם מלמדים, הן בהכשרה פדגוגית העוסקת בהנחיית הלמידה בדרך החקר . מפמ"רים ומדריכים במטה המשרד מרכזים את התוכנית בתחומי הדעת השונים — כל מפמ"ר קובע מה יהיו התכנים שיילמדו בתהליך החקר, אם כי יש גמישות מסוימת למורים ולמנהלים . המורים והמורות בוחרים את מתודת הלימוד ואת דרך הנחיית התלמידים והתלמידות בתהליך הלמידה .  אגף מחקר ופיתוח ( מו"פ ) , ניסויים ויוזמות מפעיל — בשיתוף אגף בכיר לתכנון ואסטרטגיה — פיילוט שבוחן את האפשרות להגדיל את הגמישות הניתנת לגופים הקרובים יותר לשטח . גופי השטח הם המורים, מנהלי בתי הספר והרשויות המקומיות, והגמישות — כלומר הענקת מרחב תנועה ושיקול דעת בתחומים מסוימים — מתבטאת בבחירת המטרות ובבחירת דרכי הפעולה . הרשויות שישתתפו בפיילוט יציבו לעצמן יעדים, והיעדים ייבחנו לצד הישגים חינוכיים מדידים אחרים . הרשויות ייצרו מודלים להתנסות בכמה בתי ספר בתחומן, ובעתיד יסיקו מסקנות מתוך ההתבוננות בהתנסויות האלה . מסקנותיהם יעסקו בהענקת אוטונומיה פדגוגית כאמצעי להשגת תוצאות טובות יותר, ולא יבחנו באופן פרטני את האסטרטגיות השונות שנקטו הרשויות . חשוב להדגיש כי בחינת היעדים לא תיעשה באמצעות ניטור של התוצאות מלמעלה, אלא תהיה תהליך משותף לרשויות ולמטֶה . האוטונומיה תינתן בשני נושאים מרכזיים : 1 ) פיתוח מקצועי של עובדי הוראה ; 2 ) תוכניות לימודים ופדגוגיה . נושא המדידה וההערכה עלה גם הוא כאפשרות לבחינה בפיילוט, אך בינתיים לא יעסקו בו . הפיילוט מתוכנן לצאת לדרך בשנת הלימודים תש"ף . 3 . 8 . הטיעונים בעד הרחבת האוטונומיה הפדגוגית המלצת מסמך זה היא לממש ולהרחיב את האוטונומיה המוענקת לבתי הספר בבחירת תוכניות לימודים, בעיצובן ובפיתוחן, תוך כדי יצירת תנאים המתאימים לכך . השאיפה היא ליצור תנאים שיאפשרו לבתי הספר להפעיל אוטונומיה מחדשת, כלומר להשתתף השתתפות פעילה בבחירה, בעיצוב ובפיתוח של חלקים מתוכניות הלימודים, ולמצות באופן מיטבי את מרחב הבחירה שמוגדר להם כיום . המלצה זו מבוססת על הספרות המחקרית, המלמדת על היתרונות שבמתן אוטונומיה לבתי הספר — אך גם על הקשיים, על הסכנות ועל האתגרים שבדבר . תחילה יוצגו היתרונות הישירים של האוטונומיה ; לאחר מכן יידונו המגבלות והקשיים, ולבסוף יוצע רציונל שתומך בהרחבת האוטונומיה הקוריקולרית ומבוסס על הבנה מתפתחת של החינוך כמערכת מורכבת . טיעון מרכזי אחד התומך בהגדלת האוטונומיה לבחירת תוכניות הלימוד מתבסס על כך שלבתי ספר ולמורים ולמורות יש יתרון מובנה — הנובע מקרבתם לתהליך החינוכי עצמו . לפי ניתוחו הקלסי של שְוואבּ Schwab, ( ) 1973 , עיצוב תוכנית לימודים מוצלחת דורש בין השאר היכרות עם התלמידים והתלמידות, עם סביבתם ועם צוות ההוראה עצמו . לפי שוואב, הרלוונטיות וסיכויי ההצלחה של תוכניות הלימודים תלויים במידה רבה בהתאמה לגורמים אלו . בית הספר והמורים והמורות נמצאים כמובן בעמדה טובה יותר מהשלטון המרכזי לביצוע התאמות כאלו : לבית הספר יש ידע נרחב על התלמידים והתלמידות בזכות ההיכרות עימם, והוא מכיר טוב יותר את הקהילה שהוא פועל בה, את צרכיה ואת דרישותיה . בית הספר גם מודע יותר לחוזקות ולחולשות של הצוות שעובד בו ולמגבלות הכלכליות, החברתיות והאחרות שבתוכן הוא פועל

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help