sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:53

י ד ע ו ח ש י ב ה 53 פרקטיקת הוראה למידה מבוססת תוצר ( PBL ) תיאור תהליכים ומטרות פדגוגיות למידה מבוססת תוצר היא שם כולל לתהליך רב-שלבי ומתמשך הממוקד ב"תוצר" ) Product ) מורכב או רחב היקף . התוצר יכול להיות פרויקט, פתרון בעיה או יוזמה ) Project / Problem - Base - Learning ( . לצד הבדלים מסוימים בין סוגי ה"תוצרים" הללו, מבחינת המהות הפדגוגית יש להם מכנה משותף נרחב . בכולם התלמיד או התלמידה עומדים במרכז ותהליכי הלמידה מבוססים על עקרונות של הבניית ידע עמוק ופיתוח החשיבה . לכן במסגרת תמציתית זו נתייחס אליהם בהכללה . תהליך ה - PBL מתחיל בהגדרת שאלה, בעיה או צורך ומתקדם בשלבים מתוכננים לתשובה, לפתרון או ליוזמה, לצד שימוש באסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה ותהליכים של הבניית ידע חדש . שלבי התהליך כוללים : 1 . זיהוי והגדרה של שאלה פורייה, של בעיה מורכבת או של צורך ; 2 . תכנון תהליך עבודה או העלאת אפשרויות לפתרון בעיה או לפיתוח יוזמה ; 3 . דיון ומיקוד בפתרון הנבחר ; 4 . כוונון התוצר והערכות להצגתו ; 5 . הצגת התוצר בפוסטר או בפני קהל ; 6 . דיון, סיכום ורפלקציה על כל תהליכי החשיבה ( חשיבה מטא-קוגניטיבית ) והלמידה . הערכת הלמידה מתבססת על כל שלבי הביצוע, על פי מחוון מפורט וידוע מראש . המחוון מתייחס לתחום הקוגניטיבי של מיומנויות המאה ה - ,21 הכולל ידע, אסטרטגיות ותהליכי חשיבה, יצירתיות וחדשנות, וכן לתחום התוך-אישי, הכולל פתיחות אינטלקטואלית, אתיקה ומוסר עבודה גבוה, ויסות עצמי של תהליכי הלמידה ) SRL ( והערכה עצמית חיובית . תהליך ה - PBL יכול להיות אישי, ובכך לאפשר ללומד להתמקד בתכנים רלוונטיים לעולמו ולהביא לידי ביטוי את כישוריו . הוא יכול להתבצע גם במסגרת קבוצתית, כך שנוסף על המאפיינים הייחודיים ל - PBL , יתבסס על אותם עקרונות ללמידה שיתופית שפורטו לעיל, כולל התייחסות לתחום הבין-אישי של מיומנויות המאה ה - 21 ( עבודת צוות ומנהיגות, תקשורת בין-אישית, שיתוף פעולה, אחריות ופתרון קונפליקטים ) . תהליך PBL המתרחש בסביבה דיגיטלית עשירה במקורות מידע מגוונים ובשימוש באפליקציות ( יישומי רשת ) שיתופיים מאפשר להשיג מטרות פדגוגיות של פיתוח אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית ולהוביל להעמקת תהליכי הלמידה, להשבחת התוצרים ולהעצמת חוויות הלומדים והלומדות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help