sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:103

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 103 5 . 6 . אתגרים בלמידה בין-תחומית בין-תחומיוּת היא אתגר למערכת המבוססת על תחומי דעת . להלן האתגרים המרכזיים העומדים בבסיס גישות המבקרות את הלמידה הבין-תחומית :  מורים ומורות עוברים הכשרה תחומית, הם בעלי ״גאוות יחידה״ ולעיתים אף ״אגוצנטריוּת תחומית״, היינו קושי לחשוב מחוץ לתחום הדעת ולראות את הרלוונטיות של תחומי דעת אחרים ( & Richter Paretti, 2009 ) . הוראה בין-תחומית דורשת מהמורים ומהמורות לתמוך — גם אם כחלק מצוות מורים — בלמידה של תכנים שאינם בתחום מומחיותם, דבר שעלול לעורר בהם תחושות איום, חשש או אי ודאות .  הוראה בין-תחומית דורשת השקעה רבה מצד המערכת . הוראה משותפת והכנה של תכנים אינטגרטיביים תובעות זמן רב ומאמץ יצירתי, ובעידן של משאבים מצומצמים ניתן לפקפק במידת ההצדקה של ההשקעה הזאת . גם תמיכה בתלמידים המבצעים למידה בין-תחומית עצמאית או קבוצתית תובעת זמן רב .  מיעוט הכלים הקיימים מקשה על הערכה ועל מדידה של למידה בין-תחומית ולכן קשה יותר להצדיקהּ באופן חד-משמעי או לקבל משוב על ההוראה ועל הלמידה . לנוכח האתגרים שפורטו לעיל, על המערכת לתמוך באופן פעיל בלמידה בין-תחומית . אם כן, מה נדרש כדי לאפשר יישום מוצלח של למידה מסוג זה ? כדי להוציא לפועל תוכנית לימודים בין-תחומית, על בית הספר להעמיד את הלמידה הבין-תחומית בראש סדר היום, ולהדגיש אותה בגיוס מורים ומורות ובהכשרתם . יש להקצות מספר שעות ניכר לעבודה משותפת של המורים והמורות מתחומי הדעת השונים, בין אם המודל הבין-תחומי הוא בהוראה משותפת ובין אם מדובר בהנחיה אישית או קבוצתית בנושאים בין-תחומיים . היקף היישום ואופן היישום צריכים להיגזר ממאפייני בית הספר, צוות הניהול וסגל ההוראה, וכן מהמשאבים העומדים לטובת המהלך . יישום טוב של למידה בין-תחומית יתאפשר רק כאשר ישנו רצון של המורים והמורות, תמיכה של צוות הניהול והקצאת משאבים המאפשרת את פיתוח התכנים הבין-תחומיים על ידי המורים והמורות ואת התמיכה בלומדים . לא ניתן לכפות עשייה בין-תחומית על מורים ומורות או על מוסדות שאינם מעוניינים בכך, היות שבבסיסה עומדים שיתוף פעולה, תקשורת ומהלכי אינטגרציה יצירתיים . 6 . 6 . למידה בין-תחומית — סיכום והמלצות יש ליישם למידה בין-תחומית בבית הספר לצד למידה תחומית . בין-תחומיוּת מאפשרת למידה דרך "שאלות גדולות", מעודדת חשיבה מעמיקה ורפלקסיבית ומכינה תלמידים ותלמידות להתמודדות עם עולם מורכב, בד בבד עם עיסוק בתכנים בעלי רלוונטיות גבוהה לחייהם . למידה בין-תחומית קשורה קשר הדוק להמלצות הוועדה לאוטונומיה ברמת בית הספר ולהמלצה לעבוד על הבניית ידע לאור "שאלות גדולות", חוצות תחומים, ברמת המורים והמורות וברמת הלומדים והלומדות . בשטח מיושמות תצורות רבות של למידה בין-תחומית . יחד עם זאת, לא נמצאה במערכת החינוך הישראלית תורה מסודרת ומאורגנת של עקרונות ללמידה, הוראה והערכה רב-תחומיות בבתי הספר ( למרות דוגמאות רבות הקיימות בשטח ) , כולל עיסוק בשאלה מתי ובאילו תנאים יש ללמידה בין-תחומית יתרון ( או חיסרון ) ,

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help