sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:102

מ ר כ י ב י ת ו כ נ י ת ה ל י מ ו ד י ם 102 התפיסה של הוועדה היא כי יש טעם ועניין לבחון למידה בין-תחומית בין כלל תחומי הלמידה בכל אחד מהמודלים שתוארו לעיל, וכי הבחירה באשר למינון, הַמֶּשך והאופי של הלמידה תלויה בבית הספר ובמורים שיִבְחֲרו ויִיבָּחֲרו לקיים אותה . כיצד מעריכים למידה בין-תחומית ? למידה בין-תחומית מציבה אתגר להערכה . ישנו מחסור במדדים שיאפשרו הערכה של איכות למידה ותוצרים מסוג זה ( 2010 Huutoniemi, ) . לצד למידה של עקרונות תחומיים, על הערכה כזו לבחון את היכולת ליישם אינטגרציה חוצת תחומי דעת . הערכת למידה כזו היא תלוית גיל — בגילים צעירים, שבהם המורים והמורות מופקדים על האינטגרציה, ההערכה תדגיש את הבנת הקשרים בין התחומים . בגילים מבוגרים יותר ניתן לצפות להדגמה של יכולות אינטגרציה עצמאית . בכל מקרה ראוי שהערכה כזו תערב את הלומדים והלומדות בתכנונה ובמדידתה . לנוכח ההגדרה של למידה מסוג זה, ההערכה יכולה להתבסס על יישום הקריטריונים הבאים :  המידה שבה הלומדים והלומדות מתבססים על תכנים, על ממצאים, על תאוריות ועל שיטות תחומיות .  המידה שבה מיושמת אינטגרציה של התובנות והכלים התחומיים על מנת לקדם הבנות ותוצרים חדשים . בפרט, היכולת לאתר קשרים בין רעיונות מתחומי דעת שונים לבין תמת הלימוד ולגזור הבנות חדשות על התמה ( Kidron & Kali, Forthcoming ; personal communication ) .  המידה שבה קיימת הבנה ותובנה רפלקסיבית באשר למהלך הבין-תחומי ( 2007 , & Boix Mansilla Duraising ) . אין ספק כי נדרשים מידע ומחקר נוספים על מנת לפתח כלים ושיטות הערכה ללמידה בין-תחומית, והוועדה ממליצה על יצירה או בחירה של מחווני הערכה להערכת למידה מסוג זה . האם לא צריך לבסס את תחומי הדעת לפני שעוסקים בעשייה בין-תחומית ? לעיתים נשמעת הטענה כי למידה בין-תחומית אינה מוצדקת בשלב שבו התלמידים והתלמידות עדיין אינם מומחים בתחומי הדעת, וכי למידה כזו עלולה להיות שטחית . בה בעת, השקעת זמן בלמידה בין-תחומית מפחיתה מהזמן המוקדש לתחומי הדעת ובכך מרדדת את החינוך התחומי . יש לציין כי טענות אלה נשמעות גם כלפי למידה בין-תחומית באוניברסיטאות ( 1982 Benson, ) .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help