sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:55

מ ת ו ו ה נ י ה ו ל י 55 פ רק זה עוסק בהסדרי הניהול והארגון הנדרשים כדי לקדם פיתוח מקצועי מיטבי של מורים ועובדי הוראה וכדי לתמוך בתהליכים הללו במערכת החינוך כולה . הסדרים אלו כוללים תהליכי קבלת החלטות וקביעת מדיניות, דרכי תקצוב, הסדרים לתמיכה בתהליכים שעליהם יוחלט בכל דרגי המערכת ודרכים לבקרה ולאחריות לדיווח ( אחריותיות, Accountability ) . ההצעות בפרק זה מבוססות על הלמידה המקיפה שערכה הוועדה ועל המסקנות הנובעות מסקירת הספרות הרלוונטית בפרק 2 . מסקנות אלו מצביעות על הצורך במגוון שיטות ותכנים של פיתוח מקצועי וכן על הצורך להתאימם לצורכיהם של מורים, של בית הספר ושל המערכת . ריבוי הצרכים ברמות השונות של המערכת מציב אתגר ניהולי מורכב, שפרק זה מנסה להתמודד עימו בהסתמכות על משאבים קיימים במערכת ובלא צורך בשינויים 8 מבניים מרחיקי לכת . רקע אחד האתגרים המרכזיים העומדים בפני מערכת החינוך הוא התאמת מבנה המערכת לצרכים של המאה ה - 21 . במשך שנות קיומו עבר משרד החינוך הישראלי כמה שינויים מבניים, בהם שינויים רחבי היקף : הקמת המינהלים במחצית השנייה של שנות ה - 80 ויצירת מינהלים נוספים חדשים ; העברת תוכניות ופעילויות ממינהל למינהל ; שינויים באופני התקצוב והעברת האחריות על תחומים רבי חשיבות לגופים עצמאיים למחצה, למשל הערכה ומדידה ( ראמ"ה ) והכשרת מְנַהלי בתי ספר ( אבני ראשה ) , בעקבות דוח ועדת דוברת ; וכן שורה של מיקורי-חוץ והפרטות של חלקים מהשירות החינוכי ( השתלמויות, ספרי לימוד, לימודי העשרה והוראתם, תקשוב ההוראה וכדומה ) – בהם גם חלקים נרחבים של הפיתוח המקצועי של מורים והבקרה על ביצועם . למרות השינויים הללו נותר המבנה של משרד החינוך מבנה בירוקרטי, מסורתי ויציב . המבנה הבירוקרטי המסורתי הוא ביטוי של דמוקרטיה ייצוגית, ומטרתו לבצע בפועל את אספקת השירות החינוכי מתוך תפיסה של אחריות כוללת להבטחת חינוך שוויוני לכול . הנחות היסוד להקמת מערכת החינוך במתכונת זו מעוגנות בתפיסה הממוקמת על הרצף של גישות סוציאל-דמוקרטיות, בהתאם להגדרת המדינה את עצמה בתחילת שנות ה - 50 . כך נותרו על כנם שני החוקים המכוננים את מערכת החינוך הישראלית : חוק לימוד חובה, תש"ט - 1949 וחוק חינוך ממלכתי, תשי"ג - ,1953 אולם נערכו בהם תיקונים ותוספות מפעם לפעם . הניסיון להחיל שינויים מבניים רבים ובה בעת לשמר את מאפייני המבנה הבסיסיים של המערכת יצר מתח וסתירות פנימיות בין מרכיביה . יתרונו המובהק של המבנה הבירוקרטי הקלסי הוא באספקת שירות אוניברסלי אחיד . במקרה של משרד החינוך, מדובר בשירות אחיד לבתי הספר ולמורים, המניח את קיומן של הסכמות רחבות באשר לשירותים החברתיים הרצויים, הנחה שמסיבות רבות הייתה סבירה עד אמצע שנות ה - 70 . כמו בכל מערכת בירוקרטית משוכללת, כל פונקציה מתבצעת במסגרת של יחידה מובחנת בעלת מבנה היררכי של ממונה וכפופים . ההנחיות יורדות מהמטה לאורך היחידה, והמידע עולה מהשטח לאורך היחידה ולכיוון המטה, שעליו לשפר ולתקן את המדיניות על פי המידע המתקבל מהשטח . יכולת קביעת המדיניות במטה המשרד והתאמתה 8 פרופ’ משה יוסטמן אינו שותף לדעות המובעות בפרק זה . ראו חוות דעת המיעוט שמופיעה בסיומו של פרק זה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help