sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:52

מ ה מ ח ק ר 52 בניגוד למרבית המחקרים העוסקים בקהילות מורים מקצועיות, שנערכו בקנה מידה מצומצם יחסית, בריק, קמברן ולואיס ( 1999 Bryk, Camburn and Louis, ) חקרו קהילות בית ספריות במדגם בן 5,690 מורים ב - 248 בתי ספר יסודיים בשיקגו . הם גילו שאפשר למצוא קהילות מקצועיות חזקות גם בבתי ספר עירוניים רגילים, ושמוֹרים בקהילות כאלה צפויים יותר מאחרים לעסוק בחדשנות ונסיינוּת בהוראה . ממצאים אלו ואחרים שהבאנו קודם לכן ממחישים את חשיבותן של סביבות מקצועיות בית ספריות ללמידת מורים במהלך העבודה ; אבל הם אינם מראים בהכרח כיצד אפשר ליצור סביבות כאלה באפקטיביות ולתמוך בהן, בייחוד בקנה מידה רחב . הראיות הזמינות לנו מצביעות על כך שמנהיגות חזקה ( לרבות מנהיגות מורים ) היא גורם חשוב, וכמוה גם מבנים קיימים במקום העבודה, שמקדמים שיתוף פעולה . ישנן, למשל, מערכות בית ספריות המארגנות מורים בצוותים, מתגמלות ראשי צוותים כראוי ומקצות זמן ייעודי לתכנון, לחשיבה על הפרקטיקה ולהתמודדות עם בעיות . מורי חטיבה ביפן מלמדים 18 שעות בממוצע מדי שבוע, ומבלים עוד 9 שעות שבועיות בתכנון, 5 שעות בבדיקת עבודות ומבחנים ו - 4 בשיתוף פעולה עם עמיתים ( OECD, p . 389 , 2014 ) . לעומת זאת, עמיתיהם בישראל מקבלים ארבע שעות שחרור שבועיות, לרבות שעתיים לישיבות עם עמיתים ; אבל בבתי ספר רבים אין שגרה קבועה של ישיבות לצוותי מורים . המחקר העוסק בלמידה במקום העבודה אינו מפריך בהכרח את החשיבות או את היעילות של פעילויות פיתוח מקצועי רשמיות ( אם כי בדיוננו העמדנו את שתי צורות הפעילות זו מול זו במטרה להדגיש את המאפיינים הייחודיים ואת היתרונות של למידה במקום העבודה ) . למעשה, במחקר אורך מבוסס סקרים שבדק תהליכי פיתוח מקצועי למורים ב - 30 בתי ספר יסודיים בארצות הברית, נמצא שגם פיתוח מקצועי רשמי וגם הזדמנויות למידה במקום העבודה מקיימים מִתאם חזק עם דיווח עצמי של מורים על שינויים בהוראת המתמטיקה ואומנויות השפה האנגלית ( 2010 Parise & Spillane, ) . סיכום : מבט לעתיד העניין המחקרי באפקטיביות של ( צורות שונות של ) פיתוח מקצועי למורים, כנושא מחקרי נפרד ( להבדיל מן השימוש בפיתוח מקצועי כאמצעי ללימוד נושאים אחרים ) הוא חדש יחסית . מתגבשת רשימה של עקרונות תכנון לפיתוח מקצועי אפקטיבי, אבל מדובר במידה רבה בעבודה בהתהוות . העקרונות הללו נתמכים בשכל הישר, בעמדות ובמגמות הקיימות כלפי פיתוח מקצועי משמעותי וכן בתיאוריות למידה סוציו-קונסטרוקטיביות, מצביות ( situative ) וקוגניטיביות . על כן ישנה חפיפה רבה בין רשימת המאפיינים של פיתוח מקצועי אפקטיבי לבין הנורמות של קהילות מקצועיות שזוהו לעיל . יש היגיון בשילוב הרעיונות הללו ובהמלצה על תהליכי פיתוח מקצועי הכוללים עבודה פעילה של מורים עם עמיתיהם על פיתוח ההוראה במקצועות הלימוד שהם מלמדים, בחשיבה ביקורתית על התקדמות ובעיסוק קונסטרוקטיבי בבעיות . כל זאת במסגרת תהליכים ארוכי טווח שיתרמו לצמיחתה של קהילה מקצועית תומכת . אף על פי כן, ולמרות הרושם שנוצר בפרסומים רבים ( שתכופות גם מצוטטים רבות ) , מסקנתנו היא שעל סמך מצב המחקר הנוכחי בתחום, להמלצה זו אין בסיס ראייתי חזק המאפשר להסיק מסקנות סיבתיות . ליתר דיוק, זוהה מערך ראשוני של מאפיינים שיש להעמיק ולחקור, לבחון ולדייק ( ראו גם Kennedy, 2016 ) . פרסומים מן העת האחרונה דיווחו על מחקרים קפדניים יותר שנערכו על מדגמים גדולים יחסית, ומאלו עולה שמחקר מסוג זה אפשרי ומניב תוצאות מאירות עיניים ( ראו למשל, ; Osborne et al . , in press Taylor et al . , 2017 ) .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help