|
Page:27
מ ב ו א 27 בפעילות צוות החברים לנושא יחסי גומלין מורה - תלמיד, הודגש כי איכות יחסי הגומלין בין המורים לתלמידים היא אחד מגורמי הניבוי העיקריים להתפתחות קוגניטיבית ורגשית של התלמידים . קטעי שיעורים מצולמים ומאפייני הוראה נוספים הם כלים לפיתוח מקצועי המאפשרים למורים לשפר את עבודתם ולהביא לשיפור גם בהישגי התלמידים . נוסף על כך, מגוון סקירות מדעיות שהוזמנו במהלכי-עבר של היוזמה עוסקות בנושא הפיתוח המקצועי מנקודות מבט שונות, למשל הסקירה "שפת המקצועות : ידע לשוני וביטויו במקצועות לימוד שונים בחטיבת הביניים" . סקירות ספרות במהלך עבודתה הזמינה הוועדה שתי סקירות ספרות להרחבת תשתית הידע והמחקר המצויים בידיה . הראשונה עסקה בנושא יעילות הפיתוח המקצועי, והיא נכתבה בידי צוות מכון מופ"ת – ד"ר דניאל שפרלינג וד"ר ליאת יוספסברג בן-יהושע, ובייעוצה המדעי של פרופ' אילנה מרגולין . השנייה עסקה בנושא מסלולי קריירה של עובדי הוראה ונכתבה בידי ד"ר ענת אבן זהב, ד"ר מירלה וידר ופרופ' אורית חזן . נוסף על שתי הסקירות, נעזרה הוועדה בעבודתה של גב' טוני גוטנטג בנושא מודלים להערכה של פיתוח מקצועי . קול קורא לקבלת מאמרים במסגרת שיתוף פעולה עם ביטאון מכון מופ"ת, פרסמה הוועדה קול קורא לכתיבת מאמרים בנושא פיתוח מקצועי של מורים . במענה לקול הקורא התקבלו כחמישים מסמכים העוסקים בנושא מזוויות שונות : ניירות עמדה על בסיס ניסיון אישי של מורים ומנהלים, מאמרים המשתפים בתוכניות מצליחות במכללות להוראה וכן דיווחים וכתבות מבוססות מחקר . המאמרים פרסו תמונה מגוונת של עולם הפיתוח המקצועי, אשר מחד גיסא כללה ביטויים לחדשנות, יצירתיות ויזמוּת רבה בתחום הפיתוח המקצועי, ומאידך גיסא האירה את ההיבטים המורכבים בתחום . יום עיון נוסף על אלו, קיימה הוועדה יום עיון רב-משתתפים במסגרת הכנס השנתי של היוזמה . דגשים מתוך ההרצאות, צילומים ומצגות התפרסמו באתר האינטרנט של היוזמה . המושב הראשון של יום העיון עסק בלמידה תוך כדי עבודה בבית הספר והוא הוקדש להרצאתה של פרופ' אילנה הורן מאוניברסיטת ונדרבליט . הרצאתה עסקה בשאלה כיצד מורים מבינים פרקטיקות הוראה חדשות ומיישמים אותן בכיתות . פרופ' הורן התייחסה בדבריה לשיחות מורים כמשאב חשוב שמוביל לשיפור ההוראה . בתום הרצאתה של פרופ' הורן הגיבו על דבריה ארבעה דוברים . ד"ר דנה ודר-וייס מאוניברסיטת בן גוריון שיתפה מהתנסויותיה בליווי מהלך "מורים מובילים" אשר מקדם שיח פדגוגי פורה בין מורים . כמו כן היא עמדה על העקרונות המרכזיים במהלך מורים מובילים – שיח ממוקד בבעיות, המבוסס על ייצוגי הוראה ומעודד חקרנות – ועל האתגרים בעבודתם . מר איל רם, מְנהל מִינהל עובדי הוראה במשרד החינוך, שיתף בתגובתו באתגרים שבהם נתקל המינהל בניסיונותיו ליצור מסגרות למידה מקצועית . הוא התייחס בדבריו למתח בין הצורך בחקר פרקטיקה לבין
|

|
|