sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:27

מ ב ו א 27 בפעילות צוות החברים לנושא יחסי גומלין מורה - תלמיד, הודגש כי איכות יחסי הגומלין בין המורים לתלמידים היא אחד מגורמי הניבוי העיקריים להתפתחות קוגניטיבית ורגשית של התלמידים . קטעי שיעורים מצולמים ומאפייני הוראה נוספים הם כלים לפיתוח מקצועי המאפשרים למורים לשפר את עבודתם ולהביא לשיפור גם בהישגי התלמידים . נוסף על כך, מגוון סקירות מדעיות שהוזמנו במהלכי-עבר של היוזמה עוסקות בנושא הפיתוח המקצועי מנקודות מבט שונות, למשל הסקירה "שפת המקצועות : ידע לשוני וביטויו במקצועות לימוד שונים בחטיבת הביניים" . סקירות ספרות במהלך עבודתה הזמינה הוועדה שתי סקירות ספרות להרחבת תשתית הידע והמחקר המצויים בידיה . הראשונה עסקה בנושא יעילות הפיתוח המקצועי, והיא נכתבה בידי צוות מכון מופ"ת – ד"ר דניאל שפרלינג וד"ר ליאת יוספסברג בן-יהושע, ובייעוצה המדעי של פרופ' אילנה מרגולין . השנייה עסקה בנושא מסלולי קריירה של עובדי הוראה ונכתבה בידי ד"ר ענת אבן זהב, ד"ר מירלה וידר ופרופ' אורית חזן . נוסף על שתי הסקירות, נעזרה הוועדה בעבודתה של גב' טוני גוטנטג בנושא מודלים להערכה של פיתוח מקצועי . קול קורא לקבלת מאמרים במסגרת שיתוף פעולה עם ביטאון מכון מופ"ת, פרסמה הוועדה קול קורא לכתיבת מאמרים בנושא פיתוח מקצועי של מורים . במענה לקול הקורא התקבלו כחמישים מסמכים העוסקים בנושא מזוויות שונות : ניירות עמדה על בסיס ניסיון אישי של מורים ומנהלים, מאמרים המשתפים בתוכניות מצליחות במכללות להוראה וכן דיווחים וכתבות מבוססות מחקר . המאמרים פרסו תמונה מגוונת של עולם הפיתוח המקצועי, אשר מחד גיסא כללה ביטויים לחדשנות, יצירתיות ויזמוּת רבה בתחום הפיתוח המקצועי, ומאידך גיסא האירה את ההיבטים המורכבים בתחום . יום עיון נוסף על אלו, קיימה הוועדה יום עיון רב-משתתפים במסגרת הכנס השנתי של היוזמה . דגשים מתוך ההרצאות, צילומים ומצגות התפרסמו באתר האינטרנט של היוזמה . המושב הראשון של יום העיון עסק בלמידה תוך כדי עבודה בבית הספר והוא הוקדש להרצאתה של פרופ' אילנה הורן מאוניברסיטת ונדרבליט . הרצאתה עסקה בשאלה כיצד מורים מבינים פרקטיקות הוראה חדשות ומיישמים אותן בכיתות . פרופ' הורן התייחסה בדבריה לשיחות מורים כמשאב חשוב שמוביל לשיפור ההוראה . בתום הרצאתה של פרופ' הורן הגיבו על דבריה ארבעה דוברים . ד"ר דנה ודר-וייס מאוניברסיטת בן גוריון שיתפה מהתנסויותיה בליווי מהלך "מורים מובילים" אשר מקדם שיח פדגוגי פורה בין מורים . כמו כן היא עמדה על העקרונות המרכזיים במהלך מורים מובילים – שיח ממוקד בבעיות, המבוסס על ייצוגי הוראה ומעודד חקרנות – ועל האתגרים בעבודתם . מר איל רם, מְנהל מִינהל עובדי הוראה במשרד החינוך, שיתף בתגובתו באתגרים שבהם נתקל המינהל בניסיונותיו ליצור מסגרות למידה מקצועית . הוא התייחס בדבריו למתח בין הצורך בחקר פרקטיקה לבין

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help