sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:79

מ ס ל ו ל י ק ר י י ר ה 79 המלצות בנוגע לבניית סולמות קריירה במערכת החינוך הישראלית על בסיס הממצאים מהספרות האקדמית, הספרות המקצועית והעדויות בשטח, סוברת הוועדה שראוי לגבש בישראל מסלולי קריירה מובנים למורים ליצירת אופק מקצועי . מסלולי הקריירה יכולים להיות מסוגים שונים . הם יכולים להיות מסלולים אנכיים במהותם, כדוגמת מסלול ניהולי, או מסלולים אופקיים במהותם, כדוגמת מסלול "מורה אומן" למורים אשר מעוניינים להישאר בכיתות הלימוד ולפתח מומחיות פדגוגית . יכולים להיות גם מסלולי מומחיות נושאיים, כגון מומחיות בתחום הדעת או בתחומי רוחב . לצידם חשוב לקבוע מדדי איכות וסטנדרטים לביצוע תפקידים שונים במסלול, ולהגדיר קריטריונים ברורים למעבר בין תפקידים ולהתקדמות . כל אלו חיוניים לשיפור מצבו של המורה ורווחתו, ולשיפור מעמד המקצוע בכלל . סולמות הקריירה צריכים להיות מוגדרים וברורים למורים בעת כניסתם למקצוע, על מנת לאפשר להם תכנון קריירה מושכל . לצד קביעת סוגי המסלולים והתפקידים הנכללים בהם, חשוב להתייחס לעקרונות הבאים : א . קביעת סטנדרטים מקצועיים לכל תפקיד ודרגה . ב . קביעת רכיבי תגמול מתאימים . ג . קביעת קריטריונים ברורים למעבר בין דרגות ותפקידים . בפרט חשוב לקבוע כי מעבר וקידום בין התפקידים צריך להיות מבוסס על הוכחת יכולות ומיומנויות מקצועיות . ד . קביעת דרכי המדידה וההערכה של ההיבטים הקודמים . קביעת מסלולי הקריירה על סוגיהם ומאפייניהם, הסטנדרטים לכל תפקיד והקריטריונים לקידום חורגים מגדרי עבודתה של הוועדה הנוכחית . על מנת לקבוע ולהגדיר כל אחד מהם נדרשת עבודה רבה הכוללת למידה מאומצת, קבלת החלטות והידברות של בעלי עניין שונים – ובהם כמובן המורים עצמם . כדי להגדיר את מסלולי הקריירה המתאימים ביותר למערכת החינוך הישראלית ולצורכי המורים, הוועדה מציעה לכונן גוף אוטונומי אשר יכונה לצורך הנוחות "מועצת המורים", בדומה למועצת הפסיכולוגים ומועצת העובדים הסוציאליים כפי שתוארו לעיל, ובדומה למועצה המתקיימת במדינת סינגפור . הוועדה רואה חשיבות רבה – הן מעשית, הן סמלית – בכך שכללי המקצוע ייקבעו בידי המורים עצמם . בדומה למועצות המקצועיות שצוינו לעיל, מועצת המורים תהיה אחראית להסדיר את נושא מסלולי הקריירה ולהגדיר בכל מסלול את התכנים הנכללים בו, את אופן ההתקדמות בו בצורה שתשקף את הדרגות ואת התפקידים הרלוונטיים בבית הספר . נוסף על מסלולי הקריירה, מועצת המורים תקבע את אבני הדרך ואת הקריטריונים למעבר מדרגה לדרגה, תקבע את התגמולים הכרוכים בהתקדמות במסלולי הקריירה ואת תהליכי ההערכה . כמו כן, למועצת המורים המוצעת – בדומה למועצת הפסיכולוגים ומועצת העובדים הסוציאליים – תהיה הסמכות לאשר את קידום המורה במסלול המקצועי שבחר . ההחלטה תתקבל בהתאם לדרישות שיותוו על ידיה, בהסתמך על תיק המורה ועל ההמלצות של הגורמים המקומיים ( מנהל בית הספר, נציג הרשות המקומית או המחוז ) על הישגיו של המורה . תכנון מסלול הקריירה הפרטני של כל מורה ומורה ייעשה ברמה המקומית, בהתאם לאפשרויות ולכללים שתקבע מועצת המורים . בתכנון יהיו מעורבים המורה ומנהל בית הספר או רכז פדגוגי, יחד עם גורמים מקומיים שילוו אותם ( כגון הפורום לניהול משותף או רכזי הפיתוח המקצועי במחוזות, ראו פרק 3 ופרק 5 ) . במסגרת החשיבה המשותפת יבואו לידי ביטוי שאיפות המורה לצד צורכי בית הספר . הגורמים המקומיים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help