sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:78

מ ס ל ו ל י ק ר י י ר ה 78 גם רפורמת "עוז לתמורה" קושרת בין למידה מקצועית לשכר, אם כי באמצעות מנגנון של גמולי השתלמות ולא באמצעות דרגות . גם ברפורמה זו כלולים רכיבים הקשורים לקידום בקריירה, כמו לדוגמה, דרישות הכשרה ולמידה למעוניינים להתמנות לתפקידים שונים . במסמכי הסכם "עוז לתמורה" מופיעה רשימה של בעלי תפקידים בחטיבה העליונה, לרבות דרישות הסף לקבלת מינוי, מטלות התפקיד והמחויבות להכשרה וללמידה טרם הכניסה לתפקיד . רשימה זו ביקשה ליצור תשתית לבניית שדרה ניהולית בחטיבה העליונה . היא אף ביקשה ליצור אופק קידום ומסלולי קריירה, והכשרה רלוונטית לכל אחד מבעלי התפקידים בהתאמה להגדרת התפקיד, כישורים הנדרשים לתפקיד ולניסיונם של הלומדים בתפקידים קודמים ובתפקיד הנתון ( משרד החינוך, המינהל הפדגוגי, האגף לחינוך על יסודי, ללא תאריך ) . יחד עם זאת, לפי המידע שנמסר לוועדה, בפועל חלק ניכר מהתפקידים אינו דורש הכשרה, ובמקרים רבים המינוי לתפקידים אינו מותנה דווקא בניסיון, ידע או ותק . גם אופלטקה ( 2017 ) מצא כי המורים מייחסים למעצבי "אופק חדש" כוונות חיוביות בהעלאת שכר עובדי ההוראה, הסדרת תנאי העבודה והכנסת שעות פרטניות למערכת החינוך . עם זאת, משתתפי מחקרו הצביעו על פער בין הכוונות הללו לבין הביצוע בשטח . בין יתר הדברים, הצביעו המורים על אכזבה ממערך ההשתלמויות שהוקם, אשר אינו מאפשר להם חופש בחירה ומפנה אותם להשתלמויות שאינן תורמות רבות למקצועיות הפדגוגית והדידקטית שלהם בתחום הדעת . אופלטקה ממליץ לבחון מחדש את דרגות הקידום ומערך ההשתלמויות שנקבעו ב"אופק חדש", לתת תשומת לב רבה להשתלמויות בתחום ההוראה של המורה, ולאפשר לו לבחור בין ההשתלמויות המוצעות . עוד יצוין כי לחלק מהמורים בישראל יש קריירות לא ליניאריות, הכוללות בין היתר מעברים בין בתי ספר, אך הן בדרך כלל מקריות . ככלל, מסלול הקריירה לא השתנה, מערך התפקידים ומסלולי הקידום הקיימים כיום מצומצמים ביותר ואינם כוללים אופק תעסוקתי ברור . בשונה ממדינות שבהן מסלולי הקריירה בהוראה מפותחים ( כפי שהוצג בסקירה לעיל ) , אין בישראל רצף תפקידים מוגדר ומחייב לצורך קידום בדרגות ההוראה, ולא תמיד מובן מה נדרש מהמורה על מנת להתקדם . כיוון שכך, מורה המבקש להקדיש את חייו להוראה לא יכול לתכנן את עתידו המקצועי באופן יעיל, ואכן מורים רבים נותרים ללא קידום לאורך כל הקריירה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help