sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:77

מ ס ל ו ל י ק ר י י ר ה 77 מסלולי קריירה במקצועות ההוראה : המצב בישראל אף כי לצוות ההוראה במוסדות להשכלה גבוהה בישראל ( אוניברסיטאות ומכללות ) קיימים מסלולי קריירה עם שלבים מובחנים, אין במערכת החינוך בישראל מסלולי קריירה מובחנים לעובדי הוראה . סטטוס ההוראה בישראל, יחסית למקצועות אחרים ויחסית למעמדו של המורה במדינות אחרות בעולם שנסקרו, הוא בינוני והביקוש למקצוע זה הוא נמוך . כמו כן, שכרם של המורים נמוך בהשוואה לשכרם של המורים במרבית המדינות המובילות שצוינו לעיל ( וראו גם : אבן זהב ועמיתותיה, 2018 ) . מהממצאים שהוצגו בפני הוועדה ומהספרות המקומית עולה כי במערכת החינוך בישראל אין אפשרויות קידום רבות ( ראו לדוגמה : פז וסלנט, 2012 ) . מסלול הקריירה של המורים קצר ומוגבל, וכמעט שלא קיים אופק לקידום במקצוע . דומה כי הדברים שנכתבו בדוח עציוני בשנת ,1979 ולפיהם "היעדר מסלולי קידום גורם להרגשה של תסכול וחוסר תועלת", ולכן "הכרחי ליצור מערכת קידום מקצועי למורה בתוך המוסד החינוכי", עודם רלוונטיים ( משרד החינוך, 1979 ) . אי הבהירות בתחום מסלולי הקריירה של מורים מתבטא גם בממצאי המיצ"ב, סקר האקלים והסביבה הפדגוגית בבתי הספר בישראל בשנות הלימודים התשע"ו - התשע"ז, שבהם דיווחו המורים על שיעורי הסכמה נמוכים ( כשליש ) עם ההיגד : "בבית הספר מתקיים תכנון שיטתי וסדור של מסלולי קריירה של מורים" . הרפורמות החינוכיות העיקריות מהעשור האחרון – "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" – ניסו ככל הנראה לתת מענה גם לצורך בקיום מסלולי קריירה . מהצהרותיה ומֵרכיביה של רפורמת "אופק חדש" עולה כי הייתה כוונה ליצור מסלול קריירה ואופק קידום מקצועי . במסמך המדיניות של הרפורמה נכתב כי "צמיחה אישית, הרחבת אופקים ובניית תפיסת עולם חברתית-ערכית של עובד ההוראה הן רכיבים משמעותיים בהתפתחותו המקצועית על רצף הנתיבה המקצועית" . נוסף על כך, אחת ממטרות הפיתוח המקצועי ברפורמה היא "מתן אפשרות לניעות ולהתקדמות בסולם הדרגות המקצועי" . עוד נאמר במסמך כי : "מתווה המדיניות המקצועית לפיתוח המקצועי מתייחס לשלבי ההתפתחות המקצועית של עובד ההוראה ולתכנים הנדרשים בכל שלב, בהלימה לתפקידים שמבצע ויבצע עובד ההוראה לאורך הקריירה המקצועית שלו . לפיכך תיבנה תוכנית ההתפתחות המקצועית בראייה רב שנתית, תוך מתן דגש מיוחד לאופק התעסוקתי של עובד ההוראה" ( משרד החינוך, מדיניות ונהלים 2010 ) . הרפורמה יצרה סולם דרגות המתבטא בשכר, וההתקדמות בו דורשת שנות ותק לצד שעות למידה מקצועית ותהליך של הערכה מקצועית בבית הספר ( הערכה מעצבת ) . הרפורמה אף ביקשה להבחין בין תהליכי הפיתוח המקצועי ובין המעבר בין הדרגות בשלבים שונים של הקריירה . לשם כך נוצרו בתחילה שני שלבים : שלב ראשון של דרגות 1 - ,6 הנמשך מהכניסה לתפקיד עד לשלב המומחיות, ושלב שני של דרגות 7 - ,9 שמוגדרות דרגות אומן או מומחה . הדרגות השונות היו אמורות להתקשר לפיתוח מקצועי ייעודי ומותאם לשלב המקצועי הרלוונטי, והדבר היה אמור להשפיע על תוכנֵי ההוראה ועל שיטותיה ( נגר, 2013 ) . מלבד נושא השכר, דומה כי העלייה בדרגות לא לֻוותה במשמעויות מעשיות – היא לא קושרה לקידום בתפקיד, הרחבת סמכויות או תחומי פעילות – ולכן, חרף ההצהרות, היא לא ענתה על הצורך באופק מקצועי . גם הדרישה לקורסים שונים בדרגות הגבוהות בוטלה ברבות הזמן, וכך בפועל, דומה כי לא נותרה משמעות מעשית רבה להבחנה הפנימית בין הדרגות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help