sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:46

מ ה מ ח ק ר 46 הניסיון לזהות מאפיינים חיוניים בתוכניות לפיתוח מקצועי אפקטיבי בעשרים השנים האחרונות גברה מאוד ההתעניינות האקדמית והמעשית בחקירה שיטתית של מידת האפקטיביות של מאמצים פורמליים שונים לפיתוח מקצועי . את העניין הגובר אפשר לייחס ככל הנראה לשילוב בין התפתחויות תיאורטיות – תיאוריות של למידה והתעניינות בלמידה לאורך החיים ; מגבלות תקציביות ( הון ומאמצים רבים מושקעים בפיתוח מקצועי, ומנגד מדֻווח על תשואה מוגבלת מאוד על ההשקעה הזאת . ראו, למשל, 2015 Harris & Sass, 2011 ; Jacob & Lefgren, 2004 ; TNTP, ) ; שינויי מדיניות, הן מדיניות חינוכית הן מדיניות של מימון מחקר ; וחוסר שביעות רצון גובר ביחס לתוכניות ולמבנים קיימים של פיתוח מקצועי . חוקרים בתחום אינם שואלים רק אם פיתוח מקצועי רשמי הוא אפקטיבי, אלא גם – ואפילו בעיקר – מנסים לזהות אילו מאפיינים של פיתוח מקצועי מניבים תוצאות חיוביות, כלומר מה עובד ? ההיגיון העומד מאחורי החיפוש הזה אחר מאפיינים אפקטיביים של פיתוח מקצועי הוא פשוט : לאחר שנזהה את המאפיינים החשובים ביותר נוכל להפוך אותם למערך של עקרונות תכנון מבוססי-מחקר ; ועקרונות אלו ינחו מְפַתְחים של תוכניות פיתוח מקצועי במטרה למקסם את האפקטיביות של מאמציהם . מצד יעדיו, אם כך, שדה המחקר החדש-יחסית דומה לשדה מחקר ותיק יותר, הקרוי לא פעם תכנון הוראה או מדעי ההוראה . אומנם שדה המחקר הוותיק יותר מתמקד בפעילויות למידה של תלמידים ( איך לתכנן חומרי לימוד, פעילויות וסביבות כדי למטב את תוצאות הלמידה ) ולא בלמידת מורים, אבל היעד הסופי זהה – לגבש שורה של עקרונות תכנון לפעילויות למידה אופטימליות . למרבה הצער, אף שהצטבר בידינו ידע משמעותי על למידת תלמידים ותכנון עבורה, אי אפשר להעביר בפשטות את גוף הידע הזה לתחום למידת המורים ; לפחות לא בלי בקרה קפדנית ואמפירית . כדברי קנדי : "חקר החינוך נמצא בשלב שבו יש לנו תיאוריות מבוססות על למידת תלמידים, אבל אין לנו רעיונות בשלים לגבי למידת מורים, וגם לא לגבי הדרכים שבהן ניתן לעזור למורים לשלב רעיונות חדשים במערכות הפרקטיקה הקיימות שלהם" ( 971 . Kennedy, 2016, p ) . כיצד נמדדת האפקטיביות ? חוקרים בוחנים מגוון תוצאות – קצרות טווח וארוכות טווח : א . תוצאות מורים : התנהגות מורים לאורך מאמצי הפיתוח המקצועי, שינויים בידע ובאמונות של מורים וכן שינויים בהתנהגות מורים, המתורגמת לשיטות פדגוגיות, הוראה, אינטראקציה עם תלמידים, תכנון של חומרים וסביבות למידה לתלמידים . ב . תוצאות תלמידים : שינויי התנהגות אצל תלמידים – היבטים של מוטיבציה וקוגניציה בהתנהגות בכיתה ומחוץ לה ; שיפור בתוצאות הלמידה של תלמידים כפי שהן נמדדות במבחנים שמתמקדים במפורש בשינוי המתוכנן בתוכניות לימודים וכן שיפור בציוני תלמידים במבחנים סטנדרטיים . המטרה הסופית של כל מאמצי הפיתוח המקצועי היא לשפר את תוצאות הלמידה של התלמידים . זה היה המוקד המרכזי של ההתעניינות המחקרית שהתעוררה לאחרונה בפיתוח מקצועי אפקטיבי, וזה גם מה שנתפס כ"סטנדרט הזהב" למחקרי אפקטיביות . אבל לנוכח השרשרת הסיבתית הארוכה של התוצאות המקֻוות, כדאי להתייחס ברצינות אפילו להשפעות קטנות על הישגי התלמידים ( 2016 Kennedy, ) . יתר על כן, כל שינוי יתרחש לאורך זמן ויתקדם בהדרגה ככל שמורים יאמצו רעיונות חדשים ויתנסו בהם במהלך עבודתם, יסתגלו אליהם וילטשו אותם .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help