sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:19

ת ק צ י ר 19 מערכות חינוך בעולם מתמודדות עם הצרכים שהוזכרו לעיל באופנים שונים . חלק מהן בחרו לבנות מסלולי קריירה מוגדרים למורים, גם אם שונים באופיים ובסוגם ( לדוגמה, סינגפור ושנחאי ) . במדינות אחרות אין סולם קריירה מוגדר והן מתמודדות עם הצרכים שנדונו לעיל באמצעים אחרים . בפינלנד למשל, אין מסלול קריירה מוגדר, אך מקצוע ההוראה נהנה מסטטוס גבוה, בין היתר מאחר שהמועמדים להוראה נדרשים לעמוד בדרישות אקדמיות גבוהות והמורים זוכים לאמון רב ולאוטונומיה רבה . בהשוואה בין מקצוע ההוראה למקצועות בעלי סממנים משותפים כגון עבודה סוציאלית או פסיכולוגיה, ניכר כי הם כוללים מסלולים מוגדרים לקידום מקצועי ולמומחיות . פסיכולוגים, למשל, עוברים הכשרה ראשונית והתמחות ולאחר מכן ניגשים לבחינת מומחיות המאפשרת להם להירשם בפנקס הפסיכולוגים . לאחר מכן הם יכולים להתקדם לדרגה של פסיכולוג קליני מומחה או פסיכולוג מומחה-מדריך, ואכן רוב אנשי המקצוע פונים לאפיקים האלה . גם במקצוע העבודה הסוציאלית יש כיום תהליך סדור למומחיות . בשני המקצועות קיימת מועצה מייעצת המופקדת על ההתקדמות בסולם הקריירה . המועצה המייעצת היא גוף מקצועי ואוטונומי שתפקידו לייעץ, ושותפים בו בעלי עניין רלוונטיים, לרבות הפסיכולוגים או העובדים הסוציאליים עצמם, לצד אנשי משרד הבריאות או הרווחה וגורמים נוספים . מנגנון זה עולה בקנה אחד עם העובדה כי מדובר במקצועות קליניים חופשיים, שבהם אנשי המקצוע עצמם שותפים מלאים לקביעה ולעיצוב המדיניות המקצועית הנהוגה . במסגרת רפורמות השכר מהעשור האחרון נעשו ניסיונות לייצר מעין מסלולי קידום . למשל, הסכם "אופק חדש" יצר דרגות שמשפיעות על השכר, ואמורה הייתה להתלוות אליהן למידה מקצועית תואמת לשלב הקריירה . יחד עם זאת, חסרים רכיבים מהותיים שנדרשים לשם התקדמות מקצועית . כך לדוגמה הדרגות ב"אופק חדש" אומנם קושרו לעלייה בשכר, אך לא לוו בהרחבת תחומי האחריות של המורים או התפתחות בתפקיד . נוסף על כך, וכנראה בשל קשיים תפעוליים, חלק מהדרישות האלה בוטלו בחלוף הזמן ( למשל הדרישה לקורסים שונים בדרגות שונות ) , וחלקן נותרו על הנייר בלבד . כך נותרה קריירת המורים בארץ כפי שהייתה – מוגבלת באפשרויות הקידום וההתפתחות שהיא מעניקה . מצב זה, יחד עם הביקוש הנמוך יחסית למקצוע ההוראה, אחוזי הנשירה הגבוהים בשנים הראשונות והעובדה כי סטטוס המקצוע ככלל אינו גבוה, מצביעים על הצורך לחולל שינוי בתחום . הוועדה סוברת כי לקביעת מסלולי קריירה מוגדרים יכולה להיות תרומה רבה לקידום מערכת החינוך בארץ בכלל ולקידום הלמידה המקצועית של המורים בפרט . בהתאם לכך, הוועדה גיבשה ארבע המלצות : 1 . יש לקבוע מסלולי קידום ותפקידים ולהגדיר את התגמול שיתלווה להם, וכן להגדיר קריטריונים איכותיים לאופן הקידום בכל אחד מהמסלולים ואת דרכי ההערכה של קריטריונים אלו . אין הכוונה דווקא למסלולי קידום לינאריים-היררכיים דוגמת מסלול ניהולי, אלא למסלולים מסוגים שונים כדוגמת מסלול של "מורה אומן" להתמקצעות ומומחיות בהוראה, או מסלול של "מומחה מקצועי" בעל מומחיות בתחום הדעת או בנושא רוחבי . כמו כן יש להשקיע משאבים וזמן לצורך קביעת המסלולים ומאפייניהם, וראוי כי הדבר ייעשה בידי הגוף האוטונומי ( ראו פירוט על כך בסעיף הבא ) ובשיתוף המורים . 2 . יש להקים גוף אוטונומי - מועצת המורים ( בדומה למועצת הפסיכולוגים, מועצת העובדים הסוציאליים או המועצה המדעית של ארגון הרופאים ) . בגוף זה ייטלו חלק מורים לצד אנשי מטה במשרד החינוך, אנשי אקדמיה מתחום החינוך ובעלי עניין נוספים . מועצת המורים תהיה אחראית להסדיר את מסלולי הקריירה על רכיביהם המפורטים . 3 . תכנון מסלול הקריירה הפרטני של כל מורה ומורה יוטל על המורה ועל מנהל בית הספר, ובתהליך ישתתפו גם גורמים מקומיים ברשות או במחוז .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help