sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:71

מ ס ל ו ל י ק ר י י ר ה 71 ב דרך כלל, כאשר מדברים על הפיתוח המקצועי של המורה, הכוונה היא לתהליכי שכלול, העמקה והרחבה של ידיעותיו, מיומנויותיו וכישוריו כדי להופכו לאיש מקצוע טוב יותר . הפרקים הקודמים במסמך זה עוסקים בתהליכים אלו . אך לתהליך הפיתוח המקצועי של המורה יש היבט נוסף הקשור לצמיחה ולהתפתחות המקצועית של המורה בנתיב הקריירה שלו . שני היבטים אלו – פיתוח מקצועי והתפתחות מקצועית – שזורים זה בזה ובעלי השפעה הדדית, וההבחנה ביניהם אינה חדה . בפרק זה נבקש להתמקד בהיבט השני – התפתחותו המקצועית של המורה במסלול הקריירה שלו, שיש לו השפעה על רווחתו של כל מורה ועל מעמד המורים ומקצוע ההוראה ככלל . על חשיבותם של מסלולי קריירה והתפתחות קריירה של מורים למושג "קריירה" יש שתי משמעויות ( אופלטקה, 2008 ) : קריירה פנימית וקריירה חיצונית . קריירה פנימית מתייחסת לנקודת מבטו של הפרט ולתפיסתו את התפקיד, וכן לתפיסת החוויה המקצועית והמשמעות שיש לתפקיד בחייו . בהקשר לקריירה בהוראה, תפיסה זו מתייחסת לתהליך מתמשך לאורך שנות ההוראה, שבו המורה מייחס משמעות לתפקיד שלו, לשליטה שלו בידע ובמיומנויות, למוטיבציות שלו ולהתנסותו בפועל . קריירה זו מכונה לעיתים "מעגל קריירה" . לעומת זאת, קריירה חיצונית מתייחסת למסלול קידום שבו תפקידים מסודרים בהיררכיה של יוקרה ושל שכר . קריירה זו מכונה בספרות "מסלול קריירה" או "סולם קריירה" - Osei, 2008 ; Tucker, 2016 ( career ladder ) . המונח "מסלולי קריירה" אינו ייחודי למערכת החינוך . הוא קיים במקצועות רבים ויש לו חשיבות רבה ויתרונות לעובדים ולמעסיקים . לעובדים, סולם קריירה מספק ידע על אפשרויות ההתפתחות בעבודה, מאפשר להם לתכנן את הקריירה שלהם ולהתמקצע לאורך זמן ויוצר אופק לצמיחה אישית ומקצועית . מאפיינים אלו משליכים על יוקרת המקצוע ועל אפשרויות השכר בו . למעסיקים, סולם קריירה מייצר אופק תעסוקתי ומוטיבציה להתמדה, ובכך משפר את יכולות המעסיק לגייס עובדים איכותיים, למצות את הפוטנציאל הטמון בעובדים ולשמרם לאורך זמן . כל אלו מביאים לשימור הידע בארגון, להעלאת הפריון במקום העבודה ולחיזוק מעמד המקצוע ( 2002 Prince & Mills, 2003 ; Hall, ; ג׳אונו, אוריאל-ריימונד ומרום, 2015 ) . המקצועות היוקרתיים והאטרקטיביים הם אלו שמאפשרים טיפוס מהיר בדרגות המקצועיות ושיפור בשכר, ובהתאם לכך גם התקדמות בסולם הכלכלי ובסולם המעמדי בחברה . מאפיין נוסף של מקצועות בעלי סטטוס גבוה – המכונים לעיתים מקצועות קליניים, להבדיל ממקצועות תעשייתיים – הוא שיתוף אנשי המקצוע בתהליכי קבלת החלטות בתחום בכללותו ובמסלולי הקריירה בפרט . כך הוא הדבר במקצוע הרפואה, וכפי שגם נדגים בהמשך הפרק בפירוט – במקצועות הפסיכולוגיה והעבודה הסוציאלית . בתיאור ההתפתחות ההיסטורית של מקצוע ההוראה מציין טקר ( 2014 Tucker, ) שבמאה ה - ,20 כאשר נמצא כי ההכשרה בבית הספר מדגישה מיומנויות בסיסיות בלבד ואינה מספקת, קרס מודל "הצווארון הכחול" . בהתאם למודל זה זוהה מקצוע ההוראה עם כוח עבודה נשי ותנאי שכר נמוכים . בעולם החלו להבין שמורים זולים ולא מיומנים, אשר אינם מקבלים הזדמנויות לקידום ואינם זוכים בכל הוקרה על שיפור בעבודתם, אינם יכולים להכין בוגרים המתאימים לעולם המפותח של המאה ה - 20 . על מנת לשפר את איכות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help