sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

ת ק צ י ר 15 א . איזון בין צורכי המערכת ושיקולי מדיניות רחבים לבין צרכים מקומיים, אזוריים ובית ספריים . לשם כך צריך המטה לקבוע מדיניות סדורה ולהאציל סמכויות לגורמים המקומיים, שיוכלו להתאים את המדיניות לשטח ולהוציא אותה לפועל . ב . קביעת מסלולי קריירה מובנים – לרבות מסלולים אופקיים של מומחיות בהוראה – עם אבני בוחן מפורשות לקידום ומעבר בין תפקידים ועם התאמת מסלול קריירה אישי לכל מורה . ג . איגום של מכלול משאבי הלמידה המקצועית – קורסים, הדרכות אישיות, למידה צוותית, לימודי המשך אקדמיים וכדומה – ושימוש מושכל וגמיש בהם . השימוש הגמיש ייצור קוהרנטיות בתהליכי הלמידה שבהם מעורבים המורים ויעצב את הקריירה של כל מורה, על בסיס דרישות המדיניות, הצרכים המקומיים ובחירותיו האישיות של המורה . ד . יצירת מנגנונים וכלים פנים בית ספריים שיעודדו שיתוף פעולה ויקדמו אווירת למידה בבית הספר . ה . ליווי תהליך הלמידה המקצועית בתהליכי בקרה והערכה אפקטיביים שיבחנו את איכות הלמידה ואת ההתקדמות האישית של כל מורה . כיצד מתמודדים עם האתגרים הקיימים ומקדמים למידה מקצועית איכותית ? כיום יחידות רבות במשרד החינוך עוסקות בלמידה מקצועית של מורים . אגף א' לפיתוח מקצועי של עובדי הוראה במינהל עובדי ההוראה ואגף עובדי הוראה בתפקידי הדרכה הם שני האגפים המרכזיים במשרד החינוך העוסקים בפיתוח מקצועי . עד לשנת 2014 נכללו שני האגפים תחת גג ארגוני אחד ולאחר מכן נותקו . לצידם פועלים גם המינהלים, האגפים המקצועיים השונים והמחוזות - העוסקים גם הם בתכנון ובהפעלה של הפיתוח המקצועי לעובדי הוראה . נוסף על כך, כמעט כל יחידות המטה משתמשות בפיתוח מקצועי ככלי להטמעת תוכניות חדשות ולקידום יעדיהן . העיסוק המקביל מעורר שאלות באשר לתפקידיהן של היחידות המקצועיות האמונות על הפיתוח המקצועי : האם הן מומחיות ללמידה מקצועית של עובדי הוראה או שתפקידן ממוקד רק באספקת המשאבים לצורך הפעלת הכלי היקר הזה על ידי יחידות אחרות במשרד ? ב"שטח", מרכזי הפסג"ה הם גורם מרכזי במתן שירותי פיתוח מקצועי באזורם, אך תפקידם אינו עקבי ואחיד, והוא תלוי נסיבות ותלוי ביישוב ובבתי הספר שהם משרתים . כמו כן, ירדה קרנן של המכללות להכשרת מורים כשחקניות חשובות ומקצועיות בתהליכי למידה מקצועית של מורים . לצד אלו, גם המחוזות וגם חלק מהרשויות המקומיות עוסקות באופן פעיל בפיתוח המקצועי . פיזור הפעילות בין גורמים שונים מביא אומנם לגיוון חשוב באמצעים ובתכנים של הפיתוח המקצועי, אך הריבוי איננו מתוכנן, איננו מנוהל ויוצר קשיים רבים : א . עמימות באשר למטרות הלמידה המקצועית – באיזו מידה היא מיועדת לצורכי הטמעה של תוכניות וידע חדש לעומת הצמחה של כישורים ויכולות מקצועיות ומנהיגותיות בקרב מורים ? ב . תחרות יתר בין גורמי הפיתוח המקצועי על זמנם המוגבל של מורי בית הספר . ג . קושי בגיבוש תהליך אחיד ומובנה, המורכב כיום מצירוף של תהליכים קצרי טווח ולא רציפים . ד . אפשרות מוגבלת ללמוד על הצלחות ואתגרים ולפעול לטיוב הלמידה המקצועית . ה . היעדר מענה מספק להתקדמותו הפרופסיונלית של המורה, צרכיו ומאווייו .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help