sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:95

ב ק ר ה ו ה ע ר כ ה 95 7 . פיתוח מערך כלים בסיסי גנרי להערכה של הפיתוח המקצועי ( בידי גוף מקצועי מערכתי כמו ראמ"ה ) . 8 . מציאת דרכים להערכת ההשפעה גם במקרים שבהם אי אפשר להשתמש במודל מחקרי מוקפד . 9 . הערכת אפקטיביות של תוכניות מערכתיות לפיתוח מקצועי על ידי גוף כמו ראמ"ה . המלצות ספציפיות לכל תוכנית פיתוח מקצועי 1 . תיאור מפורט של ההתערבות והגדרת מטרותיה מראש . 2 . בדיקת רמת התוכנית ואיכותה . 3 . בניית Model Logic לכל מחקר הערכה . 4 . בחירת מערך מחקר ההערכה ( research / evaluation design ) והגדרת המשתנים הנמדדים . 5 . הערכת המאפיינים של פעילויות הפיתוח המקצועי ; בחינה של מרכיבי ההקשר והמרכיבים האסטרטגיים של הפיתוח המקצועי ; זיהוי ומדידה של ההשפעה של הפיתוח המקצועי . סיכום – כינון מערך יעיל של בקרה והערכה כיום, יכולת הבקרה של משרד החינוך על הפיתוח המקצועי לוקה בחסר . באשר לתהליכי הפיתוח המקצועי עצמם, אין למשרד נתונים מספקים באשר לטיבן של הפעילויות המתקיימות . מאגר המידע המרכזי המצוי בידי המשרד ומנוהל על ידי חברה חיצונית כולל מידע מצומצם ומנהלתי בעיקרו, שאינו מאפשר פילוח לצורכי אפיון היעילות של התהליך או התוכנית וזיהוי מוקדי קושי . הבקרה הפדגוגית על תהליכי הפיתוח המקצועי, שנעשית גם היא על ידי חברה חיצונית, מצומצמת מאוד בהיקפה וחסרים שיקולים ברורים ומוגדרים לנושאים המבוקרים . גם הבקרה על המנחים והמדריכים בתוכניות השונות מוגבלת מאוד . למשל, תנאי הסף להיכללות במאגר המרצים של משרד החינוך הם מינימליים, ומלבד העמידה בתנאים אין כל בקרה על המְבַצעים . גם יכולת הבקרה על מדריכי משרד החינוך מצומצמת . באשר לבקרה על הלמידה והקידום של כל מורה, גם כאן מערכת הנתונים הקיימת כוללת פרטים בסיסיים בלבד, ובפועל לא מתקיימת בקרה ממשית . יצוין כי בידי המשרד יש תוכניות שונות לשיפור המצב, כגון הפעלה של מערכת מתקדמת יותר לניהול הלמידה של העובדים ( אשר גם בה ייכללו רק תהליכי למידה פורמליים המזכים בגמול השתלמות ) או נהלים שונים לשם בחירה תחרותית של עובדי הוראה לתפקידי הדרכה . תוכניות אלו הן בהחלט צעדים בכיוון הנכון, אך הן נמצאות בשלבי הבשלה שונים . הוועדה סבורה כי נדרשת בקרה על היצע תהליכי הפיתוח המקצועי ועל תוכניות הלמידה למורים – החל בשליטה אדמיניסטרטיבית על היצע הפעילויות המוצעות על סוגיהן השונים, לצד בקרת איכות שוטפת באמצעות קבלת מידע על נותני השירות, וכלה בפעילויות יזומות להערכה של איכות תהליכי הפיתוח

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help