sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:93

ב ק ר ה ו ה ע ר כ ה 93 יש כמה מכשולים פרקטיים העומדים בפני הערכת אפקטיביות : 1 . מיעוט משאבים : לא תמיד יש זמן, מאמץ ותקציב הנדרשים להערכה טובה . 2 . מורכבות הסביבה הבית ספרית : זו מקשה על בידוד המשתנים ועל בחינת התרומה של הפיתוח המקצועי נטו . 3 . חוסר רקע וחוסר הבנה בתחום ההערכה בקרב אנשי הצוות המוביל בבית הספר . לאלה נלווים גם מחסומים פסיכולוגיים : חשש של המופקדים על ההתערבות החינוכית מחשיפת נקודות תורפה שלה או של המוערכים . הדבר מוביל לא אחת להעדפה של הערכה רכה, שלא תחשוף נקודות תורפה ושתקפותה נמוכה . 3 . לקחים ממחקר על פיתוח מקצועי מתמשך בבתי ספר מאמרו של בורג ( 2018 Borg, ) מסכם בצורה יפה את המחקר שערך ואת התובנות העולות מהערכת ההשפעה של פיתוח מקצועי רחב היקף . בין תובנות אלו, אפשר למנות שמונה נקודות מרכזיות : 1 . ההשפעה של פיתוח מקצועי של מורים יכולה להיות מוגדרת בדרכים שונות הכוללות טווח רחב של משתנים קוגניטיביים, אפקטיביים והתנהגותיים אצל המורים, אצל התלמידים ובקרב קהילות מורים . 2 . יש להגדיר מראש ציפיות מהתהליך ויעדים . 3 . ההשפעה על תלמידים מוגדרת בדרך כלל במונחים קוגניטיביים, אך ראוי שתיבחן גם במונחים לא קוגניטיביים כמו מוטיבציה, מעורבות וביטחון עצמי . 4 . מציאת קשר סיבתי בין פיתוח מקצועי של מורים לבין תוצאות תלמידים היא מורכבת ודורשת הבניה קפדנית מאוד של מערך ההערכה . 5 . כשמעריכים פיתוח מקצועי חשוב להבחין בין מדדים ישירים ומדדים עקיפים של השפעה . 6 . קשה לדבר על השפעה של תוכנית ללא הימצאו של קו בסיס ( baseline ) שאליו אפשר להשוות את התוצאות ( הכמותיות או האיכותניות ) המתקבלות לאחר ההתערבות . 7 . יש אסטרטגיות שונות להערכת ההשפעה וצריך להתאימן בכל פעם להתערבות המוערכת . 8 . ההחלטה כיצד להעריך תוכנית מושפעת לא רק משיקולים תיאורטיים שעל בסיסם נבנתה התוכנית, אלא גם משיקולים פרקטיים וממגבלות של זמן, תקציב ומומחיות . אפשר להישען על לקחים מחקריים אלו בבואנו להעריך תוכניות התערבות ופיתוח מקצועי חדשות, ולבחון באיזו מידה ההתערבות שבוצעה הולמת אותם .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help