sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:64

מ ת ו ו ה נ י ה ו ל י 64 בתי הספר ואת כוח האדם בהוראה שבתחומן . מול רשויות אלו יפעל המחוז בשני ערוצים : א . יסייע לרכז ולנהל את פעולות הפיתוח המקצועי באמצעות מרכזי הפסג"ה או הממונה על ההדרכה ( ראו להלן ) ; ב . יפעל להכשיר את הרשות המקומית ולסייע לה לשפר את יכולות הניהול והמנהיגות שלה בתחום זה . מרכזי הפסג"ה יהפכו למעשה ממרכזי אספקת השתלמויות למרכזי תמיכה והנחיה של מנהלי בתי הספר, לשם תכנון מהלכי הפיתוח המקצועי האישיים, הצוותיים והמוסדיים . תהליך שינוי זה כבר מתחולל בחלק ממרכזי הפסג"ה ויש להעצימו ולמסדו . למחוז יהיה תפקיד מרכזי גם בבקרה על ביצוע מדיניות הפיתוח המקצועי – הוא יהיה אחראי על ריכוז הידע הנצבר בשטח על תהליכי הפיתוח המקצועי, וידאג להעברתו לפורום המטה לצורך היזון חוזר . נוסף על כך הוא יהיה אחראי לעקוב אחר עמידתו של כל מורה ביעדי תוכנית הפיתוח המקצועית הפרטנית ואחר התקדמותו במסלול הקריירה . את התפקידים האלה יוכל המחוז לבצע באמצעות בעל תפקיד ייעודי, שיהיה גם נציגו בפורום הניהול המשותף . להרחבה בעניין זה ראו פרק 4 בנושא בקרה . 3 . פורום מקומי לניהול משותף – ריכוז תוכניות הפיתוח המקצועי המקומיות וניהולן פורום זה יתווה את המדיניות המקומית לפיתוח מקצועי, בהתאמה למדיניות-העל ולמדיניות המחוז . הפורום יקבע את המסגרת לתוכנית העבודה הבית ספרית, ובפרט יקבע מה ייכלל בה ואת המסגרת התקציבית, וכן יקבע את תוכנית העבודה היישובית או האזורית . הפורום יקבע גם כללי דיווח למנהלי בתי הספר בהלימה לדרישות המדיניות, ויקבל ממנהלי בתי הספר, במועדים שיקבעו, דיווח על פעולות הפיתוח המקצועי בהתאמה לתוכנית העבודה והשימוש בתקציב . הדיווח יכלול תיאור פעילויות מוצלחות ותוצאותיהן לצד תיאור פעילויות שלא עלו יפה, והמידע הזה יידון לשם הפקת תובנות ולקחים . מנהל הפורום יכין דיווח כלל-יישובי או אזורי על פי הכללים לעיל, דהיינו בהתאמה לתוכנית העבודה ולתקציב, ויגישוֹ למחוז . הוועדה מציעה שתי חלופות לפורום שכזה, אך ניתן לחשוב על חלופות נוספות, ועיקר החשיבות היא בקיום העיקרון הבסיסי שלפיו הפורום ינוהל קרוב לשטח ויהיו שותפים בו הגורמים הרלוונטיים לפיתוח מקצועי – גורמים מהרשות המקומית, מבתי הספר, מהמחוז וממרכז הפסג"ה . חלופה א – הרשות המקומית כגורם מרכזי בניהול הביצוע על פי אפשרות זו מנהל מחלקת החינוך יהיה יו"ר הפורום המקומי, שיכלול מנהלי בתי ספר, נציגוּת של המחוז ובעלי עניין נוספים ביישוב . למנהל מחלקת החינוך יועברו סמכויות מסוימות, והאחריות ליישום הפיתוח המקצועי של כוח האדם בהוראה ברשות המקומית תחולק בין אגף החינוך ברשות לבין מנהלי בתי הספר . בחלופה זו מחלקת החינוך ברשות המקומית תכין הצעת תקציב בהתאמה לכללים שנקבעו במדיניות המטה, וזו תוגש למחוז שיעביר את התקציב לרשות המקומית . בפועל, החַשָבוּת ברשות המקומית תנהל את הקצאות התקציב לבתי הספר . על פי חלופה זו, המחוז ומרכז הפסג"ה יתמכו ברשויות המקומיות ויסייעו להן, וכן ישתפו אותן במידע על תוכניות ועל מומחים וגורמים שעוסקים בהכשרה על פי בקשת הרשות המקומית . במקרים שלא יהיה ביכולתן של רשויות מקומיות ליטול על עצמן סמכויות מסוג זה, תנוהל מערכת הפיתוח המקצועי בידי מרכז הפסג"ה האזורי בשיתוף מנהלי בתי הספר ונציגות הרשות המקומית, כמתואר להלן בפירוט חלופה ב .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help