|
Page:91
ב ק ר ה ו ה ע ר כ ה 91 בדוח טאליס ( 2018 TALIS, ) שתוצאותיו התפרסמו ביוני 2019 מוקדש פרק מיוחד לפיתוח המקצועי, וממנו אנו למדים ש - % 82 מהמורים שהשתתפו בסקר, מרחבי העולם, מדווחים על שיפור בפרקטיקות הוראה עקב השתתפות בתוכניות פיתוח מקצועי ממושכות . כמו כן, רוב המורים מדווחים שהשתתפות בתוכניות לפיתוח מקצועי שיפרה את הביטחון העצמי המקצועי שלהם ואת שביעות הרצון שלהם בעבודתם – שני פרמטרים חשובים מאוד למניעת שחיקה ונשירה בהוראה . 1 . ההשפעה של פיתוח מקצועי המסגרת שהציעו קירקפטריק וקירקפטריק ( 2006 , Kirkpatrick & Kirkpatrick ) להערכת התערבויות בתחום העסקי הותאמה לשימוש בשדה החינוכי ( 2000 Guskey, ) . גסקי הציע חמש רמות להערכה . הרמה הראשונה היא רמת שביעות הרצון של המשתתפים . לשם כך מפותחים שאלוני שביעות רצון, שלהם יתרונות וחסרונות ( 2004 Donovan & Townsend, ) . מעבר לבניית השאלונים עצמם, עולה גם השאלה האם יש להעבירם למילוי מיד בתום ההשתלמות או במועד מאוחר יותר . הרמה השנייה היא למידה והיא טומנת בחובה ידע מורים – זהו מושג מורכב ( 1986 Shulman, ) , אך יש הסכמה כללית שהרחבת הידע של המורים משפרת גם את רמת ההוראה והלמידה . אפשר לבדוק את היקף הידע של המורה בתחום הדעת שלו, לצד היקף הידע הפדגוגי שלו בהוראת אותו תחום . הרמה השלישית היא תמיכה ארגונית ושינוי . לדוגמה, פיתוח מקצועי יכול לכוון לשיפור מיומנויות ניהול הכיתה . במקרה כזה תצפיות יהיו המתודה המתאימה ביותר להערכת האפקטיביות . לשם עריכת תצפיות טובות יש להדריך מראש את המעריכים, ולהפוך את התצפיות לפרקטיקה כמה שיותר סטנדרטית . לשם כך משתמשים לא אחת בצילומי וידאו . הרמה הרביעית היא שימוש בידע החדש ובמיומנויות החדשות שנרכשו . הפיתוח המקצועי יכול לקדם את מיומנויות ההוראה של המורים ( למשל, פיתוח חומרי הוראה ) , כמו גם לכוון תפיסות ואמונות של מורים ולקדם תפיסות רפלקטיביות . הרמה החמישית היא השפעה של הפיתוח המקצועי על תלמידים – שאותה אפשר לבחון, למשל, באמצעות מדידת שינוי בהישגים שלהם . דרך נוספת להעריך את ההשפעה של תוכנית לפיתוח מקצועי היא באמצעות בחינה של תשומות ( פעילויות ) , היקף ( כמות המשתתפים ) , מעורבות המשתתפים והתוצאות בסיום התהליך . כמו כן, חשוב מאוד להגדיר מראש את התוצאות הרצויות של הפיתוח המקצועי, ולבחון את ממצאי ההערכה לאורם . למעשה יש להגדיר מראש אינדיקטורים לבחינת האפקטיביות של ההתערבות, בתום התהליך . 2 . מה מעריכים וכיצד ? יש לתכנן את תהליך ההערכה בראשית הדרך ובמקביל לתכנון הפעילויות לפיתוח מקצועי, ולא בדיעבד . על ההערכה לעסוק באופן מפורט במטרות המוגדרות של הפיתוח המקצועי . זאת ועוד, קריאת הנתונים מתהליך ההערכה של הפיתוח המקצועי צריכה להיעשות הן באורח מעצב ( לאורך זמן ההתערבות ) הן באורח מסכם . לשם כך נדרש תהליך ניטור ובקרה קפדני .
|

|