sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:91

ב ק ר ה ו ה ע ר כ ה 91 בדוח טאליס ( 2018 TALIS, ) שתוצאותיו התפרסמו ביוני 2019 מוקדש פרק מיוחד לפיתוח המקצועי, וממנו אנו למדים ש - % 82 מהמורים שהשתתפו בסקר, מרחבי העולם, מדווחים על שיפור בפרקטיקות הוראה עקב השתתפות בתוכניות פיתוח מקצועי ממושכות . כמו כן, רוב המורים מדווחים שהשתתפות בתוכניות לפיתוח מקצועי שיפרה את הביטחון העצמי המקצועי שלהם ואת שביעות הרצון שלהם בעבודתם – שני פרמטרים חשובים מאוד למניעת שחיקה ונשירה בהוראה . 1 . ההשפעה של פיתוח מקצועי המסגרת שהציעו קירקפטריק וקירקפטריק ( 2006 , Kirkpatrick & Kirkpatrick ) להערכת התערבויות בתחום העסקי הותאמה לשימוש בשדה החינוכי ( 2000 Guskey, ) . גסקי הציע חמש רמות להערכה . הרמה הראשונה היא רמת שביעות הרצון של המשתתפים . לשם כך מפותחים שאלוני שביעות רצון, שלהם יתרונות וחסרונות ( 2004 Donovan & Townsend, ) . מעבר לבניית השאלונים עצמם, עולה גם השאלה האם יש להעבירם למילוי מיד בתום ההשתלמות או במועד מאוחר יותר . הרמה השנייה היא למידה והיא טומנת בחובה ידע מורים – זהו מושג מורכב ( 1986 Shulman, ) , אך יש הסכמה כללית שהרחבת הידע של המורים משפרת גם את רמת ההוראה והלמידה . אפשר לבדוק את היקף הידע של המורה בתחום הדעת שלו, לצד היקף הידע הפדגוגי שלו בהוראת אותו תחום . הרמה השלישית היא תמיכה ארגונית ושינוי . לדוגמה, פיתוח מקצועי יכול לכוון לשיפור מיומנויות ניהול הכיתה . במקרה כזה תצפיות יהיו המתודה המתאימה ביותר להערכת האפקטיביות . לשם עריכת תצפיות טובות יש להדריך מראש את המעריכים, ולהפוך את התצפיות לפרקטיקה כמה שיותר סטנדרטית . לשם כך משתמשים לא אחת בצילומי וידאו . הרמה הרביעית היא שימוש בידע החדש ובמיומנויות החדשות שנרכשו . הפיתוח המקצועי יכול לקדם את מיומנויות ההוראה של המורים ( למשל, פיתוח חומרי הוראה ) , כמו גם לכוון תפיסות ואמונות של מורים ולקדם תפיסות רפלקטיביות . הרמה החמישית היא השפעה של הפיתוח המקצועי על תלמידים – שאותה אפשר לבחון, למשל, באמצעות מדידת שינוי בהישגים שלהם . דרך נוספת להעריך את ההשפעה של תוכנית לפיתוח מקצועי היא באמצעות בחינה של תשומות ( פעילויות ) , היקף ( כמות המשתתפים ) , מעורבות המשתתפים והתוצאות בסיום התהליך . כמו כן, חשוב מאוד להגדיר מראש את התוצאות הרצויות של הפיתוח המקצועי, ולבחון את ממצאי ההערכה לאורם . למעשה יש להגדיר מראש אינדיקטורים לבחינת האפקטיביות של ההתערבות, בתום התהליך . 2 . מה מעריכים וכיצד ? יש לתכנן את תהליך ההערכה בראשית הדרך ובמקביל לתכנון הפעילויות לפיתוח מקצועי, ולא בדיעבד . על ההערכה לעסוק באופן מפורט במטרות המוגדרות של הפיתוח המקצועי . זאת ועוד, קריאת הנתונים מתהליך ההערכה של הפיתוח המקצועי צריכה להיעשות הן באורח מעצב ( לאורך זמן ההתערבות ) הן באורח מסכם . לשם כך נדרש תהליך ניטור ובקרה קפדני .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help