sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:88

ב ק ר ה ו ה ע ר כ ה 88 ייעוץ ארגוני, תכנון ובקרה, שיוצבו במוקדים מקומיים ויהיו אחראים לקיום היצע מתאים של פעילויות פיתוח מקצועי נדרשות, שגובשו בהתאם לצרכים המקומיים . כל זה צריך, כמובן, להיות מעוגן בהסכמי העבודה של המורים, לכלול תמריצים מתאימים ולאפשר ערעור, במסגרת שיטה כללית לפיתוח מקצועי שתחליף את השיטה הנוכחית של גמול השתלמות . הערכת מורים בישראל והקשר לפיתוח מקצועי הערכת המורים הפכה באחרונה לנושא מרכזי בשיח המתייחס למדיניות חינוך ולמחקר חינוכי . תשומת לב זו מעלה שאלות על הקשר בין הערכת מורים להישגיהם של התלמידים . ריבקין ועמיתים ( , . Rivkin et al 2005 ) וכן חוקרים אחרים, הראו באמצעות מודל הערך המוסף ( Value Added Models ( VAM , שיש הבדל ניכר בין יכולתם של מורים שונים לסייע לתלמידים ללמוד . ההבדל בא לידי ביטוי בין מורים בתוך בית ספר נתון ובין מורים בבתי ספר שונים . הערכות המורים משמשות הן למטרת אחריותיוּת, הן למטרת קידום המורים . ביסוד כל אלה טמונה הנחה שיש קשר בין איכות המורים להישגי תלמידיהם . תהליך הערכת מורים ומנהלים הוא נדבך חשוב בקידום איכות ההוראה והלמידה, והשאלה כיצד לתכנן תהליך אפקטיבי שכזה מעסיקה מדינות רבות בעולם . בחלק זה נציג את תפיסת משרד החינוך בהקשר זה, את הכלים שפותחו בראמ"ה בעקבות הסכמי השכר ואת העקרונות שבבסיסם . זה שנים רבות מנהלים ומפקחים בישראל מעריכים מורים ומנהלים כל אחד בדרכו, בזמנים שונים, בכלים שונים ובהתייחס להיבטים שונים . בעקבות רפורמות השכר "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" חלו שינויים בהקשר זה . 1 . הערכת מורים במסגרת בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים החל משנת תשע"א וכחלק מרפורמת "אופק חדש", הוטמע בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים מודל אחיד להערכה מסכמת של עובדי הוראה . המודל פותח בידי ראמ"ה לצורכי קביעוּת בהוראה ולצורכי קידום מורים . במסגרת הסכם "אופק חדש" 2016 חל בישראל שינוי נוסף בתהליכי הערכה של עובדי הוראה במערכת החינוך . החל משנת תשע"ח נדרשת הערכה מעצבת לכלל עובדי ההוראה בעלי הקביעות במערכת החינוך, כחלק מהתנאים הנדרשים לעלייה בדרגה . לפיכך עודכן מודל ההערכה לעובדי הוראה, בדגש על הערכה מעצבת, ונבחנו מחדש הפרמטרים להערכת מורים . הובלת הפיתוח, ההפעלה וההטמעה של המערכת המתוקשבת להערכת עובדי ההוראה והניהול היא באחריות היחידה להערכת עובדי ההוראה והניהול במינהל עובדי הוראה . לתהליך ההערכה והמשוב הוגדרו כמה מטרות, בהן יצירת מדדי איכות וביצוע מוסכמים, שיפור הביצועים והגברת האחריותיות, וסיוע בתכנון תהליכי הפיתוח המקצועי של המורים . שינויים אלו הביאו לבחינה מחודשת של הממדים להערכת מורים ולהבניה של תהליך הערכה מעצבת . החל משנת הלימודים תשע"ח משמשת מפת הממדים כבסיס לתהליך הערכה מעצבת של מורים ומורות ( הסכם "אופק חדש" 2016 ) . לפי המפורט באתר משרד החינוך, במסגרת פיתוח מפת הממדים נבחנו מחדש ארבעת ממדי העל שהנחו את הכלי הקודם להערכת מורים ( הכלי להערכת מורים 2011 ) והם נותרו בעינם, אך חודשו ועודכנו : מחויבות לתלמידים ולתלמידות וכן לבית הספר ; מומחיות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help