|
Page:59
מ ת ו ו ה נ י ה ו ל י 59 המבנה מבטיח לכאורה התייחסות לצרכים המקומיים ; ואולם בחינה של התהליך לאיתור צרכים לשם גיבוש תוכנית העבודה של מרכז הפסג"ה ( סעיף 1 . 4 בחוזר המנכ"ל ) מבהירה שמקורות הצרכים הם כדלקמן ( סדר הקדימות כך במקור ) : תוכניות הלימודים הקיימות במערכת החינוך . הנחיות אגפי הגיל . דגשי המטה, המחוז והרשות . הנתונים הקיימים ( תוצאות המיצ"ב, תוצאות בחינות הבגרות וכדומה ) . מפת עובדי ההוראה באזור על פי השתתפותם במסגרות להתפתחות מקצועית . בפועל, 56 מרכזי הפסג"ה המפוזרים במדינה פועלים באופנים שונים . לעיתים הם משרתים ישירות יישוב חזק, לעיתים הם משמשים רק כצינור להעברת המשאבים או לאישור השתלמויות לשם גמול, ולעיתים הם מייעצים ומפנים לספקי פיתוח מקצועי בשיתוף פעולה עם הגורמים בשטח . הפיזור של תוכניות הפיתוח המקצועי בין גורמים שונים במערכת הביא, מצד אחד, לריבוי ולגיוון באמצעים ובתכנים של הפיתוח המקצועי, וכך כל מורה וכל מנהל יכול למצוא תוכנית ותוכן המתאימים לצרכיו . מצד שני, הריבוי הלא מתוכנן, שלעיתים גם איננו מנוהל, יוצר קשיים רבים : א . עמימות במערכת באשר למטרות הפיתוח המקצועי : לעיתים מתקיים מתח בין הצורך להטמיע תוכניות לימוד חדשות וידע חדש לבין השאיפה להצמיח יכולות חדשות ולעודד מנהיגות בקרב מורים . גם השאיפה להוביל את המערכת לגישות מתקדמות של פיתוח מקצועי ( כמו קהילות מורים, מורים מובילים וכדומה ) מתנגשת לעיתים עם הצורך בפיתוח מקצועי דיסציפלינרי – אישי או קבוצתי . ב . תחרות בין גורמי הפיתוח המקצועי על זמנם המוגבל של המורים ושל בתי הספר . ג . חוסר התאמה בין סוגים שונים של תהליכי פיתוח מקצועי . דבר שגורם לבלבול ופוגע בתועלתם . ד . הריבוי של תוכניות לפיתוח מקצועי והיעדר התכנון בתחום לא מאפשרים למידה על הצלחות או על אתגרים, ומונעים את היכולת לפעול לטיוב הפיתוח המקצועי . ה . מערכת החינוך נותרה בלא מידע באשר לפעילות הפיתוח המקצועי בכלל המערכת, תופעה שלא מאפשרת גיבוש מדיניות קוהרנטית מחד גיסא, ולא מאפשרת בקרה מאידך גיסא . השפעתם של אתגרים אלו ניכרת במיוחד כאשר נזכרים בלקחים מתוך המחקר על פיתוח מקצועי, כפי שנסקר בפרק 2 של מסמך זה . בין היתר מצביע המחקר על המסקנות הבאות : ( א ) החשיבות של יצירת סביבה ותנאים תומכים בבית הספר ; ( ב ) הצורך לייצר שילוב קוהרנטי בין תהליכים פורמליים של פיתוח מקצועי לבין תהליכי למידה נמשכים בבית הספר ; ( ג ) החשיבות הרבה של אופן היישום של תהליכי הפיתוח המקצועי דה פקטו ; ( ד ) העובדה כי חלק מכיווני הפיתוח המקצועי המבטיחים ביותר, כגון הדרכה ומנטורינג, דורשים תכנון מקומי וכי הם קשים ליישום מערכתי .
|

|
|