sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:59

מ ת ו ו ה נ י ה ו ל י 59 המבנה מבטיח לכאורה התייחסות לצרכים המקומיים ; ואולם בחינה של התהליך לאיתור צרכים לשם גיבוש תוכנית העבודה של מרכז הפסג"ה ( סעיף 1 . 4 בחוזר המנכ"ל ) מבהירה שמקורות הצרכים הם כדלקמן ( סדר הקדימות כך במקור ) : תוכניות הלימודים הקיימות במערכת החינוך . הנחיות אגפי הגיל . דגשי המטה, המחוז והרשות . הנתונים הקיימים ( תוצאות המיצ"ב, תוצאות בחינות הבגרות וכדומה ) . מפת עובדי ההוראה באזור על פי השתתפותם במסגרות להתפתחות מקצועית . בפועל, 56 מרכזי הפסג"ה המפוזרים במדינה פועלים באופנים שונים . לעיתים הם משרתים ישירות יישוב חזק, לעיתים הם משמשים רק כצינור להעברת המשאבים או לאישור השתלמויות לשם גמול, ולעיתים הם מייעצים ומפנים לספקי פיתוח מקצועי בשיתוף פעולה עם הגורמים בשטח . הפיזור של תוכניות הפיתוח המקצועי בין גורמים שונים במערכת הביא, מצד אחד, לריבוי ולגיוון באמצעים ובתכנים של הפיתוח המקצועי, וכך כל מורה וכל מנהל יכול למצוא תוכנית ותוכן המתאימים לצרכיו . מצד שני, הריבוי הלא מתוכנן, שלעיתים גם איננו מנוהל, יוצר קשיים רבים : א . עמימות במערכת באשר למטרות הפיתוח המקצועי : לעיתים מתקיים מתח בין הצורך להטמיע תוכניות לימוד חדשות וידע חדש לבין השאיפה להצמיח יכולות חדשות ולעודד מנהיגות בקרב מורים . גם השאיפה להוביל את המערכת לגישות מתקדמות של פיתוח מקצועי ( כמו קהילות מורים, מורים מובילים וכדומה ) מתנגשת לעיתים עם הצורך בפיתוח מקצועי דיסציפלינרי – אישי או קבוצתי . ב . תחרות בין גורמי הפיתוח המקצועי על זמנם המוגבל של המורים ושל בתי הספר . ג . חוסר התאמה בין סוגים שונים של תהליכי פיתוח מקצועי . דבר שגורם לבלבול ופוגע בתועלתם . ד . הריבוי של תוכניות לפיתוח מקצועי והיעדר התכנון בתחום לא מאפשרים למידה על הצלחות או על אתגרים, ומונעים את היכולת לפעול לטיוב הפיתוח המקצועי . ה . מערכת החינוך נותרה בלא מידע באשר לפעילות הפיתוח המקצועי בכלל המערכת, תופעה שלא מאפשרת גיבוש מדיניות קוהרנטית מחד גיסא, ולא מאפשרת בקרה מאידך גיסא . השפעתם של אתגרים אלו ניכרת במיוחד כאשר נזכרים בלקחים מתוך המחקר על פיתוח מקצועי, כפי שנסקר בפרק 2 של מסמך זה . בין היתר מצביע המחקר על המסקנות הבאות : ( א ) החשיבות של יצירת סביבה ותנאים תומכים בבית הספר ; ( ב ) הצורך לייצר שילוב קוהרנטי בין תהליכים פורמליים של פיתוח מקצועי לבין תהליכי למידה נמשכים בבית הספר ; ( ג ) החשיבות הרבה של אופן היישום של תהליכי הפיתוח המקצועי דה פקטו ; ( ד ) העובדה כי חלק מכיווני הפיתוח המקצועי המבטיחים ביותר, כגון הדרכה ומנטורינג, דורשים תכנון מקומי וכי הם קשים ליישום מערכתי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help