sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:87

ב ק ר ה ו ה ע ר כ ה 87 המפמ"רים, יוזמות פדגוגיות כלליות של המשרד, התפתחויות טכנולוגיות וכדומה ) ; ויכיר את משאבי הפיתוח המקצועי במחוז ( השתלמויות ומסגרות הדרכה, משאבי פיתוח חיצוניים ופנימיים ) . מיקומם הגיאוגרפי-ארגוני של הרפ"מ כחלק מהמחוז ותפקידם בפורום לניהול משולב יחייבו אותם להיות בקיאים הן ביעדי המשרד הן בצרכים המקומיים . יתר על כן הם יקיימו בקרה סדורה על ההתקדמות המקצועית של כל מורה במחוז ויהיו שותפים לקביעת תוכנית הפיתוח המקצועית האישית שלו . לרכזים אלו יהיה תפקיד חשוב בהבטחת האיזון הנכון בין צורכי המערכת, צורכי בית הספר ושאיפותיו וצרכיו המקצועיים של המורה . עבודת הרכז היא המפתח להצלחת השיטה, וברור שמספר התיקים המוקצה לכל רכז צריך לאפשר לו להקדיש את תשומת הלב הראויה לכל מורה ומורה . שינוי זה יחייב תוספת ניכרת של כוח אדם, שכן פונקציה זו אינה קיימת כיום, ויש לבנותה כך שאכן תהיה אפקטיבית . האתגר בבניית מסלול הקריירה ותוכנית הפיתוח המקצועי של המורה נעוץ בצורך כפול : למלא את צורכי הפיתוח של המערכת, שאותם מגדירים מנהל בית הספר, המפמ"ר, יחידות מטה אחרות והרשות המקומית ( כמפורט בפרק 3 ) ; ולענות על מאווייו ושאיפותיו של המורה להתקדם במסלול הקריירה שבחר ( כמפורט בפרק 4 ) . פתרון אפשרי הוא שלקראת סוף שנת הלימודים, יפרט מנהל בית הספר את צורכי הפיתוח המקצועי הנוגעים למורה . זאת על מנת להגיע להערכה משותפת של מעמדו המקצועי של המורה, לעמוד על שאיפותיו ועל העדפותיו, וכן לגבש תוכנית פיתוח מקצועי מוסכמת לתקופה הקרובה . רכז הפיתוח המקצועי יבקר בבית הספר, ילמד את צורכי הפיתוח המקצועי שלו, לצד צורכי שאר הגופים הרלוונטיים ( במטה, במחוז וברשות המקומית ) וייפגש עם כל מורה בבית הספר . זאת על מנת להגיע להערכה משותפת של מעמדו המקצועי של המורה, לעמוד על שאיפותיו והעדפותיו, לגבש תוכנית פיתוח מקצועי מוסכמת לתקופה הקרובה ולקיים משוב דו-כיווני . הערכת המעמד המקצועי של המורה תכלול כמה משתנים עיקריים : שליטה עדכנית בחומר הלימוד ; מיומנות פדגוגית ; עבודת צוות, כושר ניהול ומנהיגות ; מוטיבציה ; והתאמה לתפקיד . בהערכתו יסתמך הרכז על מקורות מגוונים, ובכלל זה : א . בסיס נתונים אדמיניסטרטיבי הכולל נתוני מורים, עם קישורים לנתוני תלמידים ( נמסר לוועדה שבסיס נתונים כזה נמצא בשלבי הקמה מתקדמים ) . ב . הערכות הוראה ותפקוד מטעם המנהל וגורמים אחרים בבית הספר, שיכולים להתבסס על תוכניות שיעור, ביקורי כיתה, תוצרים שונים של התלמידים ואף הישגיהם – בתנאי שאלה יהיו חלק ממכלול רחב של קריטריונים וייבחנו בהקשר הנכון ( הרקע של התלמיד, הישגיו בעבר, תנאי הלימוד וכיוצא באלה ) . ג . מסלולי ההכשרה, ההדרכה וההשתלמויות שהשלים המורה . כל אלו יוזנו לבסיס הנתונים ויעשירו אותו, ועל בסיס נתונים אלו ייקבע מסלול קריירה ותתוכנן תוכנית פיתוח לכל מורה . תוכנית זו תיבנה בשיתוף המורה, תהיה קשובה מאוד לצורכי בית הספר, תענה ככל האפשר על כלל הדרישות והצרכים של הגורמים הרלוונטיים ותאזן בין צרכים אלו להעדפות, למאוויים ולשאיפות של המורה, במעמד שהוא נמצא בו . תוכניות אישיות אלו אמורות להזין את תוכנית העבודה של הגורם המקומי ( כמפורט בפרק 3 ) האחראי לבניית היצע מיטבי של תהליכי למידה, הדרכות ושאר הפעולות הדרושות לקידום מקצועי . זאת בעזרת צוותים מקצועיים בתחומי תוכן, הערכה, שכר, רווחה,

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help