sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:84

ב ק ר ה ו ה ע ר כ ה 84 ולקראת שנת הלימודים תש”ף יחויבו הגורמים הרלוונטיים למלא אותם . כמו כן, ראמ”ה מקיימת תהליכי הערכה של תוכניות ספציפיות, לדוגמה הערכה של תוכנית “אקדמיה-כיתה” או “מורים מובילים” . נוסף על כך, משנת תשע”ו הוסיפה ראמ”ה פרק בשאלון המיצ”ב על תרבות למידה בית ספרית, העוסק בהליכי פיתוח מקצועי . גם אלו יכולים, פוטנציאלית, לשמש לבדיקה ולהערכה של תוכניות לפיתוח מקצועי, אך לשם כך נדרשת התאמה . האגף לפיתוח מקצועי מקיים בקרה מצומצמת בלבד על "מורי המורים", שמעבירים תהליכי למידה . מרצים הרשומים במאגר כ"מרצים עצמאיים" מעבירים כ - % 60 מהפיתוח המקצועי . תנאי הסף להצטרפות למאגר הם מינימליים, ומלבד עמידה בתנאים אלו, אין בקרה על המרצים הרשומים במאגר . "מְבַצעים פדגוגיים" – מוסדות אקדמיים, עמותות, חברות ומוסדות סטטוטוריים שנבחרו במכרז – מעבירים את שאר הפיתוח המקצועי . ההתקשרות במקרה זה נעשית בין משרד החינוך למוסד ולא לאדם המלמד בפועל . עם זאת, החל משנת תשע"ח, המְבַצעים הפדגוגיים מחויבים בתהליכי פיתוח מקצועי לצוותיהם . מלבד אלו, יש גם עובדי הוראה המעבירים תהליכי פיתוח מקצועי במסגרת תוכניות ייעודיות, כגון מורים מובילים ותוכניות בית ספריות הנשענות על הסגל של בית הספר . גם באשר לעובדי ההוראה הנכללים בקבוצה זו עולות שאלות, גם אם פחות חריפות – על אופן בחירתם, על מידת הבקרה על עבודתם ועל סוג הבקרה . יש גם מדריכים, שאף הם עובדי הוראה בתפקידי הדרכה, והעסקתם מוסדרת על ידי אגף ההדרכה, בצורות העסקה ועל פי קריטריונים שונים מאלה של האגף לפיתוח מקצועי . בדוח מבקר המדינה משנת 2010 צוין שאין תהליכי בחירה תחרותיים והוגנים למדריכים, ושאין די בקרה על עבודתם . בשנת 2013 פרסם אגף ההדרכה הנחיות לתנאי סף פורמליים למדריכים : תואר ראשון, 4 שנות ותק בהוראה, הוראה בהיקף של 3 / 1 משרה לפחות והתמחות בתחום הדעת של המדריך . לא ברור אם יש בקרה על עמידה בתנאי הסף האלה' ולא ברור כיצד נבחרים מדריכים כאשר יש עודף מועמדים העומדים בתנאי הסף . מעבר לכך, עד היום לא הוגדרו קריטריונים לאיכות השירות שמספקים המדריכים . באשר למידע הקיים על הפיתוח המקצועי הפרטני של כל מורה, לכל עובד יש כיום "גיליון אישי" בפורטל עובדי ההוראה, שבו רשומים תהליכי הפיתוח המקצועי שעבר, המזכים בגמול . מערכת זו כוללת פרטים בסיסיים בלבד, דוגמת שם הקורס, סמל הקורס, תאריכי התחלה וסיום, היקף הלמידה וציון . נמסר לוועדה שמשרד החינוך נמצא בשלבי סיום של אפיון מערכת לניהול הלמידה של עובדי הוראה . מערכת זו אמורה להיות מחוברת לכל מערכות המשרד ולספק מידע פרטני על כל מורה : נתונים אישיים, נתוני בית הספר שהוא מלמד בו ונתונים רוחביים . על פי התכנון, גם מערכת זו תתמקד רק בתהליכי למידה של עובד הוראה שמזכים בגמול, ולא תכלול מידע על פעילויות אחרות, כגון קבוצות למידה שלא לגמול או הדרכות . מערכות בקרה מנהליות מתמקדות, קודם כול, בנתונים בעלי משמעות כספית, ובפרט בנתונים הדרושים לחישוב שכרו של העובד . בכל הנוגע להערכת מקצועיות המורים, במסגרת הסכמי "אופק חדש" ו"עוז לתמורה" נקבעו דרישות להערכת מורים, ובעקבותיהן אף פותחו כלים ומחוונים שונים, דוגמת מפת Nמה דים להערכה והמחוון למורי העל-יסודי ( ראו הרחבה בסעיף 2 בהמשכו של פרק זה ) . כלים אלו נמצאים בשלבים שונים של פיתוח ואינם מיושמים באופן מערכתי ושיטתי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help