sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

3 מבוא דוח זה בוחן את תשלומי ההורים בשש מדינות שבהן קיים חוק חינוך חינם ולמעלה מ - % 85 מתקציב החינוך מגיע ממקורות ציבוריים . המדינות ( ומדינות המשנה ) הן פולין, גרמניה ( ברלין ) , אוסטרליה ( ויקטוריה ) , קנדה ( אונטריו ) , בריטניה ( אנגליה ) וארצות הברית ( קליפורניה ) . מדינות אלו נבחרו כיוון שהן מציגות תפיסות שונות של חינוך ציבורי – החל במימון כמעט מלא לכל סוגי החינוך וכלה במימון רוב החינוך והתבססות מסוימת על תשלומי הורים . חשוב להדגיש שלצורך ההשוואה נבחרו רק מדינות שקיימים בהן תשלומי הורים . קיימים דגמים אחרים, דוגמת הדגם הסקנדינבי והדגם ההולנדי, שבהם מימון החינוך ציבורי לחלוטין, או הדגם הצרפתי שבו תשלומי ההורים נמוכים יחסית . “תשלומי הורים” הם שם כולל לכסף שהורים של תלמידים במוסד חינוכי מעבירים ישירות אל המוסד, כחלק ממימון פעולות החינוך . הם מצטרפים אל התקציב הציבורי ואל תרומות של גופים פרטיים לכלל התקציב העומד לרשות בתי הספר . אשר להסדרת תשלומי ההורים, אופן גבייתם ואפיקי השימוש בהם, יש שונוּת רבה בין המדינות וכן בין בתי הספר בתוך כל מדינה . במרבית המדינות יש אוטונומיה ניהולית לפרובינציות, למחוזות החינוך ולמוסדות החינוך עצמם, כך שקשה להצהיר על מדיניות אחת ברמת המדינה . הדוח מציג את התמונה הרשמית המופיעה במסמכי מדיניות, ולצידה מקורות בלתי רשמיים המבטאים את הקולות בשטח . אלו ממחישים את הפער בין המדיניות המוצהרת ובין יישומה בפועל, ומעידים על הסדרים מקומיים הנרקמים בהתאם לאופייה של הקהילה ולמערכת היחסים בין ההורים להנהלת המוסד . גם סוגיית המימון של המוסד ( פרטי או ציבורי ) והשלב החינוכי של התלמידים במוסד ( יסודי או על-יסודי ) הם משתנים שהשפעתם מובהקת . בדוח זה התמקדנו בחינוך הציבורי , דהיינו בחינוך שממומן על ידי המדינה, מפוקח ומופעל על ידיה . זאת בשונה מהחינוך העצמאי , שממומן ומפוקח על ידי המדינה אולם מופעל בידי גורמים פרטיים, ובניגוד לחינוך הפרטי , 1 נוסף על שעשוי לקבל מימון גם מהמדינה, אך בעיקרו מתבסס על מימון מהורי הילדים . כך התמקדנו בשלב החינוך היסודי , כלומר ילדים בגילים שש עד 12 . כדי להביט על תשלומי ההורים בהקשר המלא של מימון החינוך בכל מדינה, אספנו נתוני רקע משלימים : א . תקציב החינוך בכל מדינה כפי שמתבטא בהוצאה הממוצעת לתלמיד בחינוך היסודי . בכלל זה, התייחסנו לחלקו של התקציב הציבורי וחלקם של משקי הבית . ב . מדדים אחדים המעידים על היקף ההוצאה על חינוך : משך שנת הלימודים בשעות לימוד, יחס מורה - תלמיד המעיד על השקעה כספית במשרות ההוראה, והשכר הממוצע של מורה . ככל שמדדים אלה גבוהים יותר, כך נדרש תקציב גדול יותר . ג . שיטת התקצוב של בתי הספר הנוהגת בכל מדינה . נתון זה מסייע להבין כיצד המדינה מתמודדת עם פערים בין מגזרים שונים באוכלוסייה בכל הקשור ליכולתם של ההורים להוסיף מכספם לטובת שיפור החינוך . 1 לפי הגדרה חלופית, חינוך ציבורי הוא חינוך בבעלות המדינה, במימונה ובהפעלתה, בעוד שחינוך פרטי הוא בבעלות, במימון ובהפעלה . לפירוט ראו : חלמיש אייזנמן, ת’ ויזרעאלב, מ’ ( 2019 ) . מי משלם על החינוך הציבורי . ירושלים : היוזמה – מרכז לידע ולמחקר בחינוך, עמ’ 3 .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help