sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:38

38 תוכנית הלימודים במוזיקה צריכה לכלול שיטות לימוד ונושאי לימוד ברורים ולפרט את דרכי לימודם בכיתה ( רשימות האזנה לבחירה או נושאי לימוד לבחירת המורה ) . יש למצוא פתרונות ייחודיים שיאפשרו לוודא כי ילדי ישראל נחשפים למוזיקה על שלל גווניה ונהנים מחינוך מוזיקלי איכותי, אך קודם כול – לקבוע את רמת המורים . גורם זה הוא המשפיע המרכזי על החינוך המוזיקלי, ולכן צריך להיות בראש סדר העדיפויות . ההקשר הישראלי : מורים מהדוח עולה כי כל המדינות המיוצגות רואות חשיבות רבה בהוראת המוזיקה בבתי הספר, אך ברובן שיעורי המוזיקה מונחים על ידי מורים כלליים ולא מקצועיים . לפיכך ניתן לשער כי רמת ההוראה בהן נמוכה יחסית לישראל, שבה מורים למוזיקה אשר קיבלו הכשרה ארוכה מלמדים את התכנים המוזיקליים בשיעורי המוזיקה . הנושא של הכשרת מורים בארץ כאוב . בארץ רוב המורים אינם ממשיכים בהוראה כי לא הכינו אותם למציאות בשטח, שאיננה פשוטה . לכן כדאי למצוא מידע נוסף על הכשרת מורים בעולם – הסילבוס והדברים שפרחי ההוראה לומדים על המציאות החינוכית שבה עליהם לפעול . המלצה שנראה שעולה מהדוח היא ליצור בישראל קשרים בין המורים למוזיקה לתזמורות מקומיות . כמו כן חשוב לעודד את המורים להתמקצע בהוראת נגינה ובאוריינות מוזיקלית . עוד עולה כי לימודי האזנה למוזיקה ( Music Appreciation ) אינם מקבלים התייחסות מספקת במדינות שנסקרו . יש לשער כי זוהי תוצאה של חוסר בכלים להוראת הנושא . בישראל, לעומת זאת, פותחו במהלך השנים פדגוגיות חדשניות שונות ( כהן, שטראוס, תלמי ) לטיפוח חוויית ההאזנה ליצירות מוזיקליות . הכשרת המורים דומה לזו במדינות שהוצגו או אף איכותית יותר . • האחראים לחינוך המוזיקלי בבתי הספר היסודיים ובגיל הרך במרבית • המקרים הם מורים שהוכשרו לכך . לעומת התוכניות שהוצגו, שאינן מפרטות כיצד המורים נדרשים ללמד • האזנה מודרכת, בישראל קיימות תוכנית והנחיות למורים למוזיקה בנושא לימוד האזנה מודרכת . תוכניות שנסקרו בדוח נראה שקיימת מגמה של ביזור האחריות על תוכני ההוראה בתחום המוזיקלי : מצד אחד קיימות תוכניות כלליות ללימוד מוזיקה, שמעניקות כיוון כללי . מצד שני, הסמכות לעיצוב תוכני הלימוד עוברת למורים ולמנהלי בית הספר . בכל התוכניות שנבדקו נכללו בהוראת מוזיקה שלושה תחומים : האזנה מונחית, הופעה ( שירה וביצוע על כלי נגינה ) ומחקר יצירתי . בכל המדינות שנבדקו קיים פער גדול בין תוכניות הלימודים במוזיקה ובין הוראת המוזיקה בפועל . זאת משום שתוכניות הלימודים אינן כוללות את תוכנית השיעור ואינן מפורטות דיין כדי שהמורים למוזיקה ייעזרו בהן . זה המצב גם במדינות שבהן תוכנית הלימודים במוזיקה היא בגדר חובה . חשוב להעיר שהמוטיבציה של משרד החינוך האמריקאי לכתוב תוכנית ליבה במוזיקה מקורה מחוץ לעולם המוזיקה . בשנות השבעים נערכו מחקרים שמצאו מתאם בין מי שלמדו נגינה לבין מי שהצליחו בתחומי לימוד כגון מתמטיקה ושפה . לכן הוחלט שכל התלמידים צריכים לקבל חינוך מוזיקלי, ובעקבות זאת הוטמעה תוכנית ה - National Standards . תוכנית זו מובנית ביעדיה, אך איננה מכתיבה את אופני הלימוד . במסגרת התוכנית יש מתודות רבות מאוד, ויש מאגר גדול מאוד של יצירות . כל מדינה בארה"ב גוזרת מהרשימה הזו רשימת חובה קצרה יותר, וכל מורה גוזר מהרשימה של המדינה שלו רשימה קצרה יותר .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help