sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:29

29 באומנות או בספורט . שלישית, בדוח לא הושם מספיק דגש על הפן הרגשי והפן החברתי של מחוננים ועל ההתייחסות הפדגוגית הנדרשת להם . חלק גדול מהדוח עוסק בדיפרנציאציה . בהקשר זה, חשוב להזכיר את החוקרים June Maker , Susan Winebrenner , Susan Assouline ובעיקר את Carol Ann Tomlinson . 2 . הכשרה וליווי של מורים להוראת מחוננים ומצטיינים בכיתה הטרוגנית – תמונת המצב בישראל כיום מורים בישראל אינם מתנסים בהוראת מחוננים במסגרת לימודיהם במכללות לחינוך ולכן אין להם שום הכשרה פורמאלית לנושא . נוסף על כך, התוכניות הקיימות להכשרת מורים להוראת מחוננים ומצטיינים אינן עוסקות בהוראה בכיתה הטרוגנית . מכאן שלמורים בכיתה הטרוגנית אין כלים פדגוגיים בסיסיים להוראת מחוננים ומצטיינים, והם נוטים להחזיק בתפיסות מוטעות ביחס להם . תפיסות מוטעות אלו הן אחד החסמים הקשים ביותר בטיפוח מחוננים . בהקשר זה כדאי להרחיב גם על אודות עמדות של מורים לגבי יכולתם לטפח מחוננים ברוכי כישרון . במקביל לכך יש להבהיר מדוע מורים נוטים שלא להתמחות בהוראת מחוננים . האם הדבר נובע מעמדות של מורים לגבי מחוננים, מהיעדר הזדמנויות תעסוקתיות מתאימות או מסיבות אחרות ? נוסף על חסם הידע והתפיסות של מורים ביחס להוראת מחוננים ומצטיינים, ברוב בתי הספר ההטרוגניים לא קיימת התייחסות מיוחדת לשתי האוכלוסיות האלו . יש לכך השלכה ברורה על האפשרות ליישם בארץ כלים כמו אלו המוצגים בדוח : השימוש בכל הכלים דורש משאבי זמן, כסף וידע שלא קיימים כיום במערכת החינוך ושאין לבית הספר ולמורים מוטיבציה להשיג . לכן כלים יעילים שנסקרו בדוח ומופעלים בהצלחה בעולם, לא יופעלו בארץ לפני שתיערך בארץ הפיכה פדגוגית גדולה מאוד בהקשר להוראת מחוננים ומצטיינים . חלופות נוספות להכשרה מעמיקה וייעודית של מורים לטיפוח מחוננים ומצטיינים בכיתה הטרוגנית הן תוכנית פיתוח המקצועי "מקצה אל קצה" במכללת דוד ילין שעוסקת בהוראה של תלמידים ברוכי כישרון במתמטיקה ובמדעים . כמו כן חשוב להזכיר את המגמה לתואר שני בחינוך מחוננים ומצטיינים שפעלה בעבר בפקולטה לחינוך של אוניברסיטת חיפה . 3 . התייחסויות לאיתור מחוננים הנמצאים בקבוצות סיכון ולטיפוחם במרכזי מצוינות למחוננים בארץ מתחילה לקראת כיתה ו' נשירה של בנות מתוכניות למחוננים . המגמה הזו מתחזקת בכיתה ז' . נראה כי הן לא רוצות לשאת את המחיר החברתי של היותן מחוננות . לפי אחת התפיסות הדבר נובע מכך שמחוננים מזוהים עם תכונות גבריות ( מוחצנות, תחרותיות, הישגיות ואינדיווידואליות ) , בעוד שבנות מפנימות בגיל הזה מודלים של נשיות הכוללים תכונות הפוכות . יש כמה תוכניות למחוננים המנסות להתמודד עם מגמה זו על ידי יצירת קבוצות העצמה לבנות . למנהלי בית ספר יש תפקיד קריטי באיתור מחוננים ומצטיינים באוכלוסיות שסובלות מתת-איתור על רקע של מיעוט או על רקע של מעמד סוציו-אקונומי נמוך . אוכלוסייה מובהקת כזו בישראל הם יוצאי העדה האתיופית . גם ליועצות בית הספר תפקיד חשוב,

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help