sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

2 הקדמה : בתי הספר היסודיים בישראל הטרוגניים על פי רוב ובהם תלמידים בעלי יכולות שונות . דוח זה מתמקד בתלמידים המחוננים והמצטיינים, ומציג אפשרויות וכלים שונים להוראה מיטבית עבורם במסגרת הבית-ספרית . תלמידים מחוננים ומצטיינים הם מי שיכולתם האינטלקטואלית ומהירות הביצוע שלהם גבוהות מאוד ביחס לשאר בני גילם . המחוננים מוגדרים בדרך כלל כמצטיינים במיוחד או ככאלו שלהם יכולות וכישרונות יוצאי דופן . הם מהירי חשיבה ויכולים להבין רעיונות מופשטים יותר מאחרים . לכן הם מסוגלים ללמוד במהירות רבה יותר מאחרים ויכולים גם לפתח בקלות רבה יותר הרגלי למידה עצמאית . במקרים רבים קיים מתאם בין היכולות הקוגניטיביות הגבוהות של תלמידים מחוננים ומצטיינים לבין סקרנותם האינטלקטואלית . כדי לספקה, תלמידים אלו רוצים להעמיק בחומר הלימוד הסטנדרטי ולהרחיבו . נוסף על כך הם מתעניינים בנושאים נוספים שאינם קשורים ישירות לתוכנית הלימודים . נושאי עניין אינטלקטואלים אלו יוצרים גם בידול בינם לבין עמיתיהם בכיתה, והבידול עלול להשפיע גם על מצבם החברתי והרגשי . מכל אלו עולה שלמחוננים ומצטיינים רבים צרכים לימודיים וחברתיים ייחודיים . צרכים אלו מהווים אתגר מקצועי ורגשי עבור הצוות החינוכי הנפגש עמם . הסדרת מדיניות מערכתית ואכיפתה נתפסות כדרך האפקטיבית לענות על צורכי התלמידים המחוננים והמצטיינים ( 2010 CIDREE, ) . מדיניות כזו משתקפת הן בתוכניות חוץ בית-ספריות ייחודיות למחוננים ולמצטיינים ( "תוכניות שליפה" ) הן בהקצאת משאבים לטיפוח תלמידים מחוננים ומצטיינים בבתי הספר במסגרת יום הלימודים הרגיל . ואולם בדרך כלל המצב שונה : רוב תוכניות הלימודים הממלכתיות בארץ ובעולם נבנות בהתאם לממוצע של יכולות התלמידים, ואינן נותנות מענה ליכולות ולצרכים הייחודיים של התלמידים המחוננים והמצטיינים . כיוון שתלמידים מחוננים ומצטיינים שוהים רוב שעות השבוע בכיתות רגילות, חוקרים ואנשי שטח בַּתחום מדגישים את הצורך להכשיר מורים לטפח תלמידים מחוננים ומצטיינים . אולם רוב המורים המלמדים בכיתות הטרוגניות בארץ ובעולם חסרי הכשרה ייחודית בהוראת מחוננים . המשאבים המצויים בידיהם ואילוצי המערכת הם שמנחים את עבודתם עם תלמידים מחוננים ומצטיינים . כך, הצרכים של תלמידים אלו אינם זוכים למענה אפקטיבי ( 2013 , . Greet C . De Boer et al ) . יחד עם זאת, מחקרים בהוראת מחוננים ומצטיינים ותוכניות הוראה שפותחו על בסיסם הם עדות לכך שיש כלים ומתודות שגם מורים ללא הכשרה פרופסיונאלית להוראת מחוננים יכולים ליישם בכיתתם בהצלחה . האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים עוסק בימים אלו בפיתוח מודלים להוראת מחוננים ומצטיינים בבתי הספר היסודיים . אנשי האגף פנו ליזמה למחקר יישומי בחינוך בבקשה להציג דוגמאות מהעולם למענֶה לצרכים של תלמידים מחוננים ומצטיינים בבית הספר היסודי, במהלך יום לימודים רגיל .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help