sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 ב . הגדרת פרק הזמן שבו נמדדת התרחשותה של נשירה נשירה היא אירוע שמתרחש בזמן מסוים . ניתן למדוד נשירה על פני פרקי זמן שונים : נשירה במהלך שנת לימודים ; נשירה במהלך רבעון, שליש או מחצית ; או נשירה במהלך טווח זמן ארוך יותר, של כמה שנים . יש להגדיר את תאריכי ההתחלה והסיום המדויקים של כל טווח זמן כזה . יש לשים לב להבדל בין מדידת שיעור הנחשבים נושרים בקרב האוכלוסייה בנקודת זמן מסוימת לבין מדידת שיעור הנושרים בפועל במשך פרק זמן מסוים . מדד מהסוג הראשון מכונה מדד סטטוס ( status ) , ומדד מהסוג השני מכונה מדד אירוע ( event ) . כך, למשל, ניתן למדוד את שיעור גילי 16 - 18 שנמצאים בסטטוס של נושרים, או לחלופין, את שיעור גילי 16 - 18 שנשרו מבית הספר בשנה החולפת . שני המדדים אינם מודדים את אותה תופעה : מדד הסטטוס, בדוגמה לעיל, ילמד על שיעור הנושרים בקבוצת הגיל 16 - ,18 אולם ייתכן שחלקם לא נשר בשנה החולפת אלא בשנים קודמות ובגילים מוקדמים יותר ; מדד האירוע עשוי ללמד על שיעור הנושרים בשנה מסוימת, אולם ייתכן שחלקם יחזרו לבית הספר בשלב מאוחר יותר ולא יישארו בסטטוס זהה . ג . הגדרת אופן המדידה של שיעור הנשירה מבית הספר נשירה מתקיימת כאשר תלמיד מפסיק להגיע לבית הספר, ובאופן תאורטי אפשר היה לקבוע אם התקיימה נשירה על סמך הצהרת התלמיד : רק תלמיד שהצהיר שהוא מפסיק להגיע לבית הספר היה נחשב לנושר . אולם דרך זו אינה ישימה, בין היתר מכיוון שתלמידים שמפסיקים להגיע לבית הספר לא נוהגים לדווח על כך . לכן על פי רוב נשירה נקבעת בעקבות היעדרות ממושכת . תלמיד שנעדר פרק זמן מסוים באופן בלתי מוצדק ייחשב לנושר . יש להגדיר את פרק הזמן הזה במונחים של היעדרות רציפה או היעדרות מצטברת במשך שנת לימודים מסוימת . על פי רוב נשירה מוגדרת על סמך היעדרות רציפה לאורך כמה שבועות, אולם יש לשים לב שייתכנו מקרים של תלמידים שנעדרים לסירוגין במידה שעשויה להצדיק את הגדרתם כנושרים – במדינות מתפתחות מסוימות נמצאו תלמידים כאלו, שהשתדלו להגיע לסירוגין כדי לזכות בהטבות כלכליות, אף שבפועל לא נהגו כתלמידים מן המניין ( 2016 , ] UIS & Centre for Policy Research [ CPR ) . לצורך הגדרת הנשירה יש לקבוע אילו היעדרויות נחשבות ל מוצדקות ואילו נחשבות ללא מוצדקות . יש להתייחס למקרים כגון מחלה ממושכת של התלמיד והיעדרות שלו לצרכים משפחתיים . כך למשל, במדינות מתפתחות מסוימות שבהן משקי הבית זקוקים לידיים עובדות בעונות החקלאיות נקבע שהיעדרות ממושכת של תלמידים בעונות אלה נחשבת מוצדקת – מהלך שהגדיל את אחוז התלמידים שהתמידו בלימודיהם בבית הספר והקטין את שיעור הנשירה ( 2015 UIS & UNICEF, ) . יש לקבוע גם אילו מקרים נחשבים לחריגים ולא נמנים כמקרי נשירה, כגון סילוק מבית הספר, הגירה למדינה אחרת ומוות . ד . קביעת היחס לצורות שונות של סיום לימודים ישנם שלבים שונים שבהם תלמידים עשויים לסיים את לימודיהם במערכת החינוך, ויש דרכים שונות לסיים אותם . יש לקבוע אילו שלבים ודרכים לסיום הם מקובלים ואילו

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help