sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | איים של סיפורים - נרטיבים אישיים ומקצועיים של מטפלות ומטפלים באמצעות אומנויות במִגוון תחומים, ומתוארים בו שילובים ייחודיים בין טיפולים . בכל הפרקים המעשה הטיפולי נבחן באמצעות נרטיב שנכתב מנקודת מבטו של המטפל, ובחלק מהפרקים נרטיב אישי נשזר בנרטיב מקצועי ליצירת מארג מעניין ביניהם . הספר כולל ארבעה שערים . שלושת השערים הראשונים משקפים את ההתמחויות העיקריות של המטפלים : טיפול באמצעות מוזיקה ותנועה, טיפול באמצעות אומנויות פלסטיות, טיפול בדרמה ובדמיון מודרך . בשער הרביעי מתואר טיפול המשלב בין גישות טיפוליות . בחלק מהפרקים התחום הטיפולי מתואר באופן ברור, ובחלקם הוא מתואר באופן מרומז יותר . שני היבטים משותפים מאגדים לאסופה את כל השערים : המתודולוגיה של המחקר הנרטיבי והתאוריות שביסוד הפרקים . קוראי האסופה בכללותה יוכלו ללמוד על המתודולוגיה הנרטיבית, על התאוריות המרכזיות שבבסיס הטיפול באמצעות אומנויות ועל התכנים, הדילמות, הקשיים והאתגרים אשר מעסיקים אנשי חינוך בכלל ומטפלים באמצעות אומנויות בפרט . יש לציין שהפרקים נכתבו בהתחשב בכללי האתיקה המקצועית, ולכן שמות המטופלים בדויים ופרטיהם המזהים מטושטשים ( חלק מהמטופלים גם אישרו בכתב לפרסם את סיפורם ) . שער ראשון : טיפול באמצעות מוזיקה ותנועה שירלי זמיר אלבז דנה במתח שבין האישי למקצועי המלווה את חייה ועבודתה – מוזיקאית אשר יוצרת ומופיעה מזה, מטפלת במוזיקה מזה . בהמשך היא מציגה ומתארת את סיפור הטיפול בניצן ( שם בדוי ) , גבר בשנות ה - 40 לחייו, תוך כדי התמקדות בארבע דילמות מרכזיות, דילמות שהעסיקו אותה בשל פעילותה בשני המרחבים – הטיפול והאומנות : של מי הבמה הזו ? האם עליה לבחור בהתפתחות אקדמית בתחום הטיפול במוזיקה או בהתפתחות מקצועית כזמרת יוצרת ? של מי השיר הזה ? ומתי אם בכלל נכון לפרוץ את המסגרת הטיפולית ? אפשר לנסות למצוא תשובות חלקיות לדילמות האלו ואיזון בין האישי למקצועי, אך עיקרו של הפרק הוא שאילת השאלות וההתמודדות עימן . נחמה לביא מתארת ומנתחת טיפול בנער באמצעות מוזיקה . באמצעות סיפורו היא חושפת את עוצמת הטיפול במוזיקה, ובייחוד את יכולתו של האלתור המוזיקלי לאפשר ביטוי רגשי . היא טוענת שהאלתור הזה במהלך הטיפול מאפשר למטופל ביטוי אישי רגשי ( במדיום החדש שאינו מוכר לו ) , בעיקר אם הלה אינו מסוגל לבטא את החוויה במילים, או אם המלל עלול לצמצם את ביטוי הרגשות או להקשות עליו . לפיכך המטופל עשוי לאמץ את האלתור המוזיקלי גם אם לא למד לנגן בעבר, כפי שאכן עשה הנער במקרה המתואר .

מכון מופ"ת


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help