sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

15 תוכנית השיעור : אם שיטת ההוראה של המורה לנגינה מעמידה על הפרק, לדוגמה, את כלי הנגינה ואת ליטוש הנגינה של התלמיד, כדי להגיע אל תוצאה רצויה הידועה מראש – סביר שהשיעור יתמקד בטכניקות נגינה לפי מדדים ברורים של "הצלחה" . לעומת זאת, אם השיעור יתמקד בהנאה שבנגינה ובהאזנה, הוא יתנהל באופן שונה, גם אם בפועל תלמידים עדיין ינגנו בו . עמדה זו, המתייחסת למוזיקה כפרקסיס ( Praxis ) , זוכה כיום להכרה בהוראת הנגינה . אף שהדגם המרכזי בהוראת מוזיקה מדגיש אסתטיקה וידע מקצועי, יש כיום יותר ביטוי לשיטות הוראה אשר מדגישות את החוויה המוזיקלית והעשייה שבמוזיקה . ההבדל בין שתי הגישות טמון במטרה שלשמה התלמידים נדרשים לנגן : גישה הרואה את המוזיקה כפרקסיס או פעולה מעשית אינה מעמידה על הפרק צורה אחת ויחידה של "טוב" שאליה התלמיד או שיעור המוזיקה צריכים להגיע . זאת משום שהחוויה המוזיקלית משתנה בהתאם ליחידים או לקבוצות שמשתתפים בשיעור . המוזיקה, בהקשר זה, אינה נשפטת באמצעות מדדים רציונליים או אסתטיים קבועים ( הקודמים למוזיקה עצמה ) , אלא ביחס לשינוי שהיא יוצרת ולערכים שהיא מוסיפה ליוצרים אותה בזמן אמת ( 2005 Regelski, ) . לסיכום, נראה כי לא ניתן למדוד מתאמים בין הוראת מוזיקה ונגינה כשלעצמן לבין מדדים אישיותיים וחברתיים ; זאת משום שלחוויית הלימוד, כפי שהיא מתֻווכת באופי השיעורים ובמסרים שמורים מעבירים בהם, חשיבות גדולה . האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני מורים למוזיקה הם לתמוך רגשית בתלמידים ולהביע אמון בהם ( 2010 Lowe, ) , ובמקביל לסייע להם לפתח ידע, כישורים ומשאבים שיאפשרו להם לעסוק בתרבויות מוזיקליות 3 קיימות ובמוזיקה שהתלמידים עצמם מעריכים . להרחבה Anttila, M . ( 2010 ) . Problems with school music in Finland . British Journal of Music Education, 27 ( 3 ) , 241 - 253 . [ מחקר שמצביע על האפשרות שלימודי מוזיקה ייצרו תסכול בקרב תלמידים רבים בגלל הקושי לעמוד ביעדים ] Barrett, M . S . , & Bond, N . ( 2014 ) . Connecting through music : The contribution of a music programme to fostering positive youth development . Research Studies in Music Education, 37 ( 1 ) , 37 - 54 . [ מחקר שמצא מתאם בין לימודי מוזיקה והישגים גבוהים באנגלית, במתמטיקה ובאומנויות ] Campbell, P . S . , Connell, C . , & Beegle, A . ( 2007 ) . Adolescents’ expressed meanings of music in and out of school . Journal of Research in Music Education, 55 ( 3 ) , 220 - 236 . [ מחקר ולפיו חינוך מוזיקלי עלול להשפיע לרעה על תלמידים ולערער את ההערכה העצמית המוזיקלית שלהם ] : Hamilton, S . F . , & Hamilton, M . A . ( Eds . ) ( 2004 ) . The youth development handbook Coming of age in American communities . Thousand Oaks, CA : Sage . [ תיאור של תוכנית הוראת מוזיקה המתמקדת בחוזקות של תלמידים ] 3 מובן שטענה זו נכונה, במידה זו או אחרת, ביחס לכל תחום דעת . עם זאת, ברבים מתחומי הדעת לא עולה צורך לבחון את הקשרים בין הלמידה לבין שלוֹמוּת ( Well being ) של תלמידים . על ההתמקדות בבחינת מדדים במוזיקה ראו בפרק החמישי להלן .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help