sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:20

20 בעבור תלמידים הישגיים או חדורי מטרה ( בהגדרות של 1996 Achievers ” - Bartle, " ו - " Killers " בהתאמה ) . לעומת זאת, תלמידות ותלמידים חקרניים או חברתיים ( " Explorers ” ו - ” Socializers " ) יוכלו ליהנות יותר מרכיבי משחק המבוססים על שיתוף פעולה ועל חקירה . בחירה : כמו שאי אפשר לכפות משחק על שחקנים ושחקניות, אי אפשר לכפות משחוק על תלמידים ותלמידות . חלק מהותי מחוויית ההנאה והזרימה אשר מגבירות בתורן הניעה והישגים לימודיים נעוץ בתחושת הבחירה של התלמיד או התלמידה להשתתף בלמידה . באחת הסקירות שנערכו על משחוק בחינוך עלה כי מוֹעילוּת המשחוק גוברת כאשר התלמידות והתלמידים בוחרים בו מרצונם על פני שיטות לימוד מסורתיות ( 2015 Faiella & Riccardi, ) . התאמה תרבותית במשחוק : משחוק הוא שיטה להגברת הניעה באמצעות תגמולים ( חיצוניים, ובמקרה של משחוק איכותי – גם פנימיים ) . יש לקחת בחשבון כי לא בכל תרבות תאוריות הלמידה נשענות על תגמולים . ייתכן כי בתרבויות המקדמות גישות כוללניות יותר, משחוק יהיה מועיל פחות . בלוח 3 מרוכזים הסייגים, המגבלות והחסרונות האפשריים, לצד יתרונות המשחוק . סייגים וחסרונות אפשרייםנקודות חוזק המשחוק מייצר הניעה אצל התלמידים והתלמידות, דרך הנאה ואתגר הדבר נכון כל עוד מדובר במערך משחוק חכם, מותאם אישית, המכיל עושר של רכיבים . כאשר מדובר במשחוק “שטוח” המבוסס על תגמולים חיצוניים בלבד, השפעתו על הניעת התלמידים והתלמידות ללמידה עלולה לפוג . יתרה מכך, תגמול חיצוני יכול להסב נזק לתלמידות או לתלמידים שאצלם ההניעה הפנימית ללמידה כבר קיימת . הכנסת רכיבי משחוק מאפשרת תרגול מהנה, כך שהחזרתיות אינה מורגשת בו התגמול במשחוק ותחושת האתגר ההדרגתית ( Flow ) אכן תורמים להנאה וליכולת לתרגל לאורך זמן . עם זאת, רכיבי התוכן שיוטמעו לצד רכיבי המשחוק הם אלו שיקבעו את מידת המועילות של התרגול . המשמעות היא שהכנסת רכיבי משחוק לא יכולה להחליף פיתוח תוכן חדשני ומעניין . משחוק מאפשר הפעלה רחבה של מספר גדול בהפעלת מערכי משחוק דרך מכשירים אישיים חשוב לקחת בחשבון יחסית של תלמידים ותלמידות ( דרך יישומונים ) סוגיות של הוגנות ושל שוויון, לאפשר את המערך הטכני הנדרש לכל תלמיד ותלמידה ולדאוג כי המשחוק יאפשר התאמה אישית . המשחוק מאפשר מעקב אחרי התקדמות התלמיד או התלמידה ( של המורה ושל התלמיד חשוב כי כל המידע שייאסף דרך מערכות המשחוק ישמש אך ורק לצורכי עצמו ) לימוד, ולא יועבר הלאה או ישמש גורמים מסחריים מחוץ לבית הספר . משחוק אינו מוגבל לתחום תוכן נקודתי, ויכול להיות מיושם במגוון תחומים וסביבות לימוד משחוק בהווייתו הוא מערך מבנה ולא תוכן, ואכן יכול להיות מיושם על תחומי תוכן רבים . עם זאת, פיתוח תוכן מותאם בשילוב עם משחוק איכותי הוא משימה מורכבת . לשם כך נדרשת התאמה מערכתית ומוסדית, שיתוף פעולה בין אנשי תוכן למומחי עיצוב חוויית למידה ותכנות . פיתוח מסוג זה דורש משאבים, תכנון ארוך טווח ופעולה מתמשכת . משחוק “שטחי” עלול לרדד את חוויית הלמידה, בעיקר בתחומי תוכן מורכבים . המשחוק בהווייתו מעוצב דרך תפיסת חוויית המשתמש, ולכן מותאם לצורכי התלמידות תהליכי מסחור עשויים להוביל ל”השטחת” התחום וליישום גנרי שלו בלי והתלמידים התאמה לתוכן, לצורכי ההוראה והלמידה ולצורכי המערכת . שפת העיצוב המשחוקי מחוברת לעולם הדיגיטלי שבו צומח הדור הצעיר של התלמידים והתלמידות . ההשראה שמקבל המשחוק ממשחקי מחשב עשויה לקרב תלמידות ( ובעיקר תלמידים ) לחומר הנלמד . משחקי מחשב יכולים אכן לספק השראה לעיצוב משחוק בחינוך . יחד עם זאת יש לקחת בחשבון כי חלק מרכיבי המשחק יכולים להיות ממכרים או מניעים מתוך חיזוקים שליליים חיצוניים . לוח 3 : מוֹעילוּת המשחוק בחינוך לצד סייגים וחסרונות אפשריים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help