sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:18

18 10 ) , גם אם למערכת לימוד ( כמן מתן נקודות, הצגת לוח הובלה ומתן אותות הצטיינות תהיה מועילה בשלב הראשוני, לא תהיה מועילה לאורך זמן, כפי הנדרש בחוויית למידה משמעותית . יתרה מכך, כאשר מדובר בתגמול חיצוני בלבד, ההניעה של תלמידות ושל תלמידים הנהנים מלמידה מלכתחילה ( בלי קשר למשחוק ) עלולה להיפגע בשל העברת הדגש מתוכן הלימוד אל מנגנוני המשחוק . במטא-אנליזה שהתפרסמה לאחרונה, מצא צוות המחקר כי בבחינה כללית רוב המחקרים האמפיריים הצביעו על תוצאות טובות בהטמעת משחוק בחינוך . עם זאת, במחקרים שבהם נמדדו רכיבים כמו אתגר, תחרות, דירוג וניקוד, נמצאו גם ממצאים שליליים לצד הממצאים החיוביים הגבוהים ( 2018 Majuri, Koivisto, & Hamari, ) . במחקר שנערך בשנה החולפת בצ'ילה, נמצא כי תוכנית ההתערבות הממושחקת שהוכנסה לבתי ספר יסודיים נמוכי ביצוע במתמטיקה, אכן תרמה תרומה מובהקת לשיפור ביצועי התלמידים והתלמידות במתמטיקה . עם זאת, לצד העלייה בביצועים חלה גם עלייה בחרדת מתמטיקה ( 2019 Araya, Arias Ortiz, Bottan, & Cristia, ) . ממד נוסף למשחוק מוצלח, אשר בא לידי ביטוי במידת מה במנוע הליבה השני של צ'או, הוא ממד הזרימה ( Flow ) . משמעותו היא תחושת חוויה רציפה ומתמשכת דרך אִתגור מתמיד של סף היכולת ( ראו בהקשר זה את המחשת הגישה אצל פלס, 2018 ) . במחקר אשר בחן מערכי קשרים והשפעות בין מאפייני משחוק אצל תלמידים ותלמידות בתיכון, נמצא כי לרמת האתגר הייתה השפעה ישירה וחיובית על מידת המעורבות בלמידה ועל תוצאותיה ( 2016 , . Hamari et al ) . עם זאת, להעלאת רמת האתגר ( בעיקר בגילים צעירים יותר ) יכולים להיות גם מחירים נלווים : במחקר אשר בחן את השפעתו של משחוק על הישגי תלמידים ותלמידות במתמטיקה בבתי ספר יסודיים, נבחנו ארבע צורות לימוד – שלוש ממושחקות ואחת בגישה המסורתית . מבין השיטות הממושחקות, אחת אופיינה ברכיבי משחוק תחרותיים, השנייה ברכיבים של שיתוף פעולה וחִברות והשלישית ברכיבי התאמה עצמית ( הזמנים לפתרון הבעיות הלכו והתקצרו בהתאם להישגי הזמן של התלמיד או התלמידה, וכך היו התלמידים תמיד בקצה היכולת שלהם, בהתאם לגישת הזרימה ) . הממצאים הראו כי שיטת הלימוד האחרונה הניבה את הביצועים הגבוהים ביותר . עם זאת, הדרישה המתמדת להצטיין ( ביחס לעצמי ) גבתה מחירי עקה גבוהים יותר אצל התלמידים והתלמידות, במקרים מסוימים עד כדי פרישה מן הפעילות ( Jagušt, Botički, & So, 2018 ) . ממצאים אלו מציפים מחדש את המורכבות בהטמעת רכיבי המשחוק ואת הצורך העדין להתאים את רמת התרגול או הלימוד לכל תלמיד ותלמידה במידה שתאתגר אותם, אך לא תתסכל אותם . סוגיית ההתאמה האישית של רכיבי המשחוק ( דרך מערכות חכמות ולומדות ) יכולה גם לבוא לידי ביטוי בהתאמה מערכתית של המשחוק למאפייני רקע כמו גיל, מגדר וצורכי לימוד ייחודיים ( בתאם לממצאים והדגשים שתוארו בפרק הקודם ) . ריצ'ארדס, תומפסון וגרהם ( 2014 Richards, Thompson, & Graham, ) מדגישים כמה חשוב להתאים את מערך המשחוק בבתי הספר לא רק לתלמידים ולתלמידות, אלא גם לצורכי המערכת ברמת תהליכי קבלת ההחלטות ולמוסד החינוכי שבו תיושם מערכת המשחוק . לדוגמה, במערכות משחוק חינוכי הפועלות לקידום בריאות, חשוב לברר מה כוללת תפיסת הבריאות ולספק לה מענה בעיצוב ובתכנון . אם המדיניות היא קידום פעילות ספורט וחברה במרחבים הפתוחים 10 סאטר ( 2018 Sutter, ) אף טוען כי שימוש בשלושת הרכיבים הללו בלבד אינו משחוק, כי אם צורה שטחית של תגמול, מִנְקוּד ( Pointification ) .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help