sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

17 אם כך, מהו משחוק איכותי ומהו משחוק חסר משמעות או "שטוח" ? ניקולסון ( 2015 Nicholson, ) מבחין בין משחוק מכוון תגמול ( Reward - based Gamification ) ומשחוק משמעותי ( Meaningful Gamification ) . לטענתו מערך תגמולים פשוט יכול לעורר הניעה, אך היא קצרת טווח ותלויה בתגמול קבוע לאורך זמן . לעומת זאת, יצירת מנועי פעולה פנימיים דרך משחוק המכוון ליצירת משמעות הוא מפתח להניעה ארוכת 7 טווח אצל תלמידות ותלמידים . דברים אלו עולים בקנה אחד עם התאוריה של צ'או ( 2015 Chou, ) על מאפייני "כובע לבן" ו"כובע שחור" במשחוק . צ'או מחלק את מאפייני המשחוק לפי שמונה מנועי ליבה ( Core Drives ) הפועלים על השחקן או השחקנית ( בהקשר שלנו, תלמידים ותלמידות ) : 1 משמעות ( Meaning ) – יצירת תחושת התעלות ופעולה למען מטרה נעלה . שחקן או שחקנית השרויים בחוויה כזו אינם מוּנָעים מתגמול חיצוני או מיידי, אלא מחוויית היענות לקריאה ( Calling ) . 2 התפתחות והישג ( Development and Accomplishment ) – רצון להתקדם, להתגבר על אתגרים ומכשולים ולהשיג שליטה במיומנויות הדרושות להשלמת המשימה . 3 העצמה ( Empowerment ) – תחושת הנעה אצל השחקן או השחקנית בתהליכי יצירה חדשים למציאת פתרונות . 4 בעלות ( Ownership ) – תחושת אחריות על התהליך ורצון לדבוק במשימה . 5 השפעה חברתית ( Social Influence ) – תחושות הנוצרות מכל הרכיבים החברתיים במשחק כמו שותפות וליווי לצד תחרותיות וקנאה . 8 ( Scarcity ) – השתוקקות להשיג דבר שייתכן שבהקשר אחר ייראה זניח . 6 נכספוּת 9 ( Unpredictability ) – תחושה של מתח ועוררות הנוצרת מאי הידיעה מה 7 דריכות יקרה בהמשך . זוהי חוויה המקבילה לריגוש הכרוך בהימור או בתחרות בסיכון גבוה . 8 הימנעות מהפסד ( Avoidance ) – הרצון להימנע ממצב שלילי כמו הפסד של נקודות או של מידע או תבוסה . לפי צ'או, שלושת המנועים הראשונים שייכים למאפייני המשחוק "הלבנים", כלומר מייצרים הניעה פנימית וחיובית, ארוכת טווח ובעלת משמעות . לעומתם, שלושת המנועים האחרונים שייכים למאפייני המשחוק "השחורים", כלומר מבוססים על דחפים של פחד ומניעת הפסד, התמכרות ושקיעה . שני המנועים האמצעיים הם תלויי תוכן והֶקְשר ויכולים להיות מוטים לכיוון "הכובע הלבן" או "הכובע השחור" . צ'או מסביר כי השימוש במאפייני "הכובע השחור" אינו שלילי כשלעצמו ; יש פעולות מסוימות שרכיבי ה"כובע השחור" יכולים להועיל להן כמו יצירת משמעת עצמית ( למשל בהקשר של קידום בריאות ) או מניעת טעויות ( למשל לקראת הכנה למבחן ) . עם זאת, הכנסת רכיבים "שחורים" בלבד 7 דוגמה לכך יכולה להיות סיפור מסגרת ( סיפר משחקי ) שבו השחקנית או השחקן הם בתפקיד הגיבורה או הגיבור במשימת הצלה . 8 המשמעות המילולית של Scarcity היא נדירוּת או מחסור . השימוש במושג "נכספות" נועד לפרש את התחושה שמנוע ליבה זה מעורר אצל השחקן או אצל השחקנית . 9 המשמעות המילולית של Unpredictability היא "בלתי צפוי" . גם כאן התרגום מנסה להעביר נכונה את התחושה שמנוע ליבה זה מייצר אצל השחקן או אצל השחקנית .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help