sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 אתגרים : תוכנית הוראת הדת בשוודיה מעלה שני אתגרים הנוגעים לענייננו : 1 בשונה מהמצב בנורווגיה, בשוודיה הוראה על אודות דת, ואף כזו שיש בה מימד מנוכר לדת, מוסווית כהוראת דת . על כן ניתן לראותה כפוגעת בזכות המצפון של אוכלוסיות דתיות ( לוטרניות ואחרות ) במדינה . 2 למרות הניסיון ללמד על דתות באופן כללי, העמדה הבסיסית בחלק מהתכנים של הוראת הדת קרובה עדיין לכנסייה השוודית . ניתן לתארה כ”חילוניוּת לוטרנית-שבדית” . זאת בדומה לעקרון החילון בצרפת שמשמש דרך לכפות סממנים מערביים ולמנוע סממנים מוסלמיים במוסדות החינוך . תוכנית הלימודים בשוודיה קושרת בין תוכני הלימוד, הזהות הרצויה של התלמידים והאוכלוסייה הוותיקה במדינה ( Berglund, 2013 ) . לסיכום פרק זה, על אף שבמרבית הדמוקרטיות המערביות קיימת הפרדה בין דת למדינה, הדוגמאות שהוצגו בפרק זה ציירו תמונה מורכבת יותר . בנורווגיה ובשוודיה, למשל, ישנה דת בעלת מעמד מיוחד ; באירלנד יוצאת המדינה מכלל הנחה כי לאזרחיה יש קשר מיוחד לדת מסוימת, גם כשהתארגנויות חילוניות ואחרות מחפשות חלופה לקשר זה . במדינות כאלו, הוראת הדת מתרכזת בדת הרשמית או בדת בעלת מעמד בכורה . נוסף על כך, אפשר לראות בעמדה א-דתית חמורה ( צרפת ) תפיסת עולם בעלת מעמד “מקודש” וכמו דתי . בשל עמדה זו הלימודים על אודות דת מוגבלים מאוד בחינוך הציבורי הצרפתי, ולימודי הדת הם בגדר לימודי רשות המתבצעים במסגרות פרטיות בלבד . באופן אירוני, שתי בחירות אלו – להעדיף דת לאומית או להעדיף “אי-דת” לאומית – פוגעות במיעוטים שלהם אוריינטציה דתית או מידת דתיות שונה . נוסף על כך, שתי עמדות הפוכות אלו מנחילות זהות דתית או חילונית שאינה מתאימה בהכרח לרקע של התלמידים, גם אם הם משתייכים לזרם הדתי של הלאום . כלומר, על אף המורשת הדמוקרטית של מדינות אלו, הוראת הדת וההוראה על אודות דת מעלות שאלות על יישום עקרונות של שוויון, חופש המצפון ורב-תרבותיות . מתוך סקירת המדינות שנבחרו לדוח זה עולה כי קשה להפריד בין חינוך דתי לבין הוראה על אודות דת . קל להגדיר בכתב את ההבדל ביניהן, אך בפועל ההוראה על אודות דת נעשית באמצעות הדגשה של דת מרכזית במדינה והוספת תכנים על דתות אחרות ( אירלנד, נורווגיה ושוודיה ) . זאת מתוך תפיסת העולם של דת הלאום, בד בבד עם הרחקה של דתות אחרות כדתם של “האחרים” ( 2016 , . Poulter et al ) . במדינות שבהן קיים פער בין עמדת הרשויות על הוראת דת לבין דעת הקהל ( שוודיה ) , חלק מהתלמידים ומהמורים חשים ניכור כלפי תוכנית הלימודים, וזו אף עלולה להיגרר למוקד של מאבק אידיאולוגי . בהקשר זה נראה שחשוב להתייעץ עם מיעוטים, הן אלו המשתייכים לדת המדינה, הן אלו המשתייכים לדתות אחרות או לעמדות מוסריות אחרות, בעת גיבוש תוכנית להוראת דת או תרבות דתית . כמו כן, כדאי לייצג את עמדותיהם באופן מכובד ולכלול אותו בתוך הזהות התרבותית של הלאום .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help