sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:17

17 אתגרים הביקורת על תוכנית זו אינה נוגעת למידת יישומה או הצלחתה, אלא למסריה ולתנאים החברתיים שבמסגרתם היא נערכת : 1 העמדה שמקדמת התוכנית היא של נאמנות מוחלטת למדינה במחיר ביטול זהויות תרבותיות ואתניות של האזרחים, ובמידה רבה גם ביטול זהותם האישית . 2 בסינגפור אין למורים ולתלמידים חופש להביע עמדות שונות מאלו שמקדם הממשל . במילים אחרות, תוכנית להוראת זהות יכולה להתקיים כאשר למדינה אמצעים לאכוף הזדהות של המורים והתלמידים עם תכניה ומסריה . לסיכום פרק זה : 1 הוראה של זהות לאומית רוֹוחת ומתבטאת בתכנים על ההיסטוריה, התרבות והמורשת הלאומית . מטרת ההוראה של תכנים אלו היא ציון הייחודיות של הלאום והמדינה וכן הקניית תחושת גאווה בהם והשתייכות אליהם . 2 במדינות חדשות ובמדינות שצורת המשטר בהן השתנתה, השלטון מזהה צורך להטמיע זהות לאומית או להטמיע שינויים בזהות לאומית שקידם המשטר הקודם . במקרים אלו ( כל המקרים שנסקרו לעיל ) מודגשת ההוראה של הזהות ונכתבות תוכניות לימודים ייחודיות המוקדשות לה . 3 בהקשרים שהוצגו בפרק זה, הידע הנלמד לצורך חיזוק זהות לאומית נתפס ככלי ולא כיעד בפני עצמו . לכן בחלק מהמקרים ( דרום אפריקה, פולין והונג קונג ) נראה שהוא עובר עיבוד והטיה המרחיקים אותו מעובדות היסטוריות מוסכמות או ממחקר אובייקטיבי ומדעי . 4 שתי תוכניות הלימודים בדרום אפריקה יכולות להצביע על פתרון אפשרי להתרחקות מהאמת ההיסטורית . הפתרון המצומצם, שננקט בתוכנית הלימודים המאוחרת יותר, הוא של הוראה משווה ואקדמית של סיפרים שונים, כדי שכל צד יכיר את עמדות הצד השני בעבר ויכיר בהן . הפתרון הרחב יותר, שיישומו אומנם נכשל, הוא של תוכנית הלימודים המוקדמת יותר שביקשה ליצור הזדהות רגשית של כל חלק באוכלוסייה עם הסיפר של החלק האחר . 5 קיומן של קבוצות שונות באוכלוסייה של כל מדינה מערער את הטענה לקיומה של זהות לאומית אחידה . לכן בקרב אלו המנסים להקנות זהות לאומית אחידה קיימת נטייה להתעלם ממגוון קבוצות שמהן מורכבת או הורכבה האוכלוסייה ( פולין ) , להתעלם מתהליכים פנימיים ביניהן ( סינגפור ) או להציגם מעמדה של קבוצת הרוב ( דרום אפריקה ) . השפה, התרבות וההיסטוריה של מיעוטים במדינה מודרים במקרים אלו מתוכנית הלימודים ( פולין, הונג קונג וסינגפור ) או שאזכורן מצומצם . 6 השינויים שעוברים התכנים הנלמדים בשירות המסרים הלאומיים והנטייה להתעלם מתתי-קבוצות בעלות מאפיינים שונים בלאום, עלולים להוביל לכמה תוצאות : התנגדות של המורים שנדרשים להורות את התוכניות ( דרום אפריקה, הונג קונג וחלקית גם פולין )

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help