sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ב

הקדמה באמצעות בחינת תוכניות מקבילות מהעולם, יסקור הדוח שלושה אתגרים העומדים לפתחו של תחום הדעת תרבות יהודית-ישראלית : אתגרים של הוראת דת ( religious education ) ו הוראה על אודות דת ( education about religion ) – בלי לחנך לתפיסת עולם דתית ואורח חיים דתי, אך גם באופן שאינו מנוכר לדת . אתגרים של הוראת ידע על אודות הלאום , העם, תרבותו ומורשתו, לצורך הבניית זהות לאומית . אתגרים של הבניית זהות קבוצתית המדגישה את המשותף לבני הלאום מצד אחד, ו מכירה בקבוצות שונות בתוך הלאום ובתפיסת עולם כלל-אנושית מצד שני . לצורך בחינה של האתגרים נסקרו מחקרים העוסקים בלימודי דת, בחינוך לזהות לאומית ( national identity ) , לזהות אזרחית ( citizenship ) ולזהות תרבותית ( cultural identity ) . רוב המחקרים שנבחנו הם משנת 2010 ואילך, אך במקרים אחדים נבחנו גם מחקרים מוקדמים יותר . בדוח נבחנות תוכניות לימודים מאירלנד, בריטניה, דנמרק, דרום אפריקה, הונג קונג, נורווגיה, סינגפור, פולין, צרפת ושוודיה . ממצאים עיקריים אשר ל הוראת דת והוראה על אודות דת נמצא שיש מדינות דמוקרטיות שבהן דת לאומית או דת דומיננטית בעלת מעמד מיוחד . במדינות אלו הוראת תכנים דתיים מעוגנת בדרך כלל בחוק וחלה על כל התלמידים באופן גורף . חלק מהאזרחים במדינות אלו תופס את הוראת הדת כפוגעת בשוויון . לעומת זאת, נמצא כי לימוד על אודות הדת מתבצע לעיתים באופן אקדמי ומרוחק, וגורם לתחושת ניכור כלפי ערכי הדת בקרב הלומדים . במקרים בודדים, הוראה על אודות הדת אף מבקשת לחזק עמדות אנטי-דתיות בקרב תלמידים, או שהדבר מתרחש בפועל . אשר ל הבניית זהות לאומית נמצא שמדינות העוסקות בבינוי אומה ( nation - building ) נוטות להתעלם בתוכניות הלימודים רב-גוניות של הלאום, וכן מהתפיסות ומהעמדות של קבוצות המרכיבות אותו . במדינות אלו גם נוטים ללמד היסטוריה ותרבות באופן המחזק את הזיקה ללאום גם במחיר אי-דיוק מדעי . אשר ל מתח בין הרוב למיעוט : במדינות שבהן מתמקדת תוכנית הלימודים בייחודיות של קבוצת הרוב במדינה, נדחקים ערכים כלל-אנושיים, כגון שוויון וסובלנות . התמקדות זו נתפסת כפוגעת בקבוצות מיעוט באוכלוסייה . אם תוכניות לימודים כאלו מתייחסות לערכים כלל-אנושיים, הן נוטות להציגם מתוך נקודת מבט לאומית . כתוצאה מכך נוצר מתח מובנה בין הערכים האזרחיים והערכים הלאומיים שאותם מבקשים להנחיל, ונוצרים ניכור ותסיסה בקרב קבוצות שחשות מודרות . נראה שהתמודדות אפשרית אחת עם אתגר זה היא חינוך לסובלנות ולרב-תרבותיות ( pluralism, multiculturalism ) . בחינוך כזה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help