sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 | תנועות הנוער בישראל : ייחודיות חינוכית בת מאה אולם בכולם בולטת ההתאמה למאפיינים הייחודיים של החינוך התנועתי . ממצאים אלה מושווים במאמר לממצאי סקר הטיולים בתנועות הנוער שנערך בשנת 2015 . מהסקירה וההשוואה עולה כי הרגולציה של משרד החינוך מקשה על תנועות הנוער לשמר בטיולים את מאפייני החינוך התנועתי, וחלק מסוגי הטיולים התנועתיים איבדו את ייחודם . שלומית קרן סוקרת במאמרה, "שינויים במסלול השירות הצבאי בנח"ל של חברים בגרעיני תנועות הנוער מראשית שנות השמונים", שינויים שחלו עם הזמן במסלול השירות הצבאי בנח"ל . בעבר ליעד של הגשמה בהתיישבות באמצעות גרעיני הנח"ל היה מקום בולט בתוכנית החינוכית של השכבות הבוגרות בתנועות הנוער . אולם השינוי שחל ביעדי ההגשמה של התנועות, השפיע גם על מסלול השירות בנח"ל . מסלול זה אינו מתאפיין עוד בהגשמה בהתיישבות, אלא בפעילות קהילתית חינוכית . החלוקה הבלתי - יעילה בין הפרקים הצבאיים לפרקים האזרחיים בשירות הוחלפה בחלוקה בין מסלול שירות צבאי משמעותי ורצוף לבין פרק אזרחי . הדבר סייע לנח"ל להתאים את עצמו למציאות החדשה, ובד בבד לשמור על החיוניוּת של גרעיני התנועות במהלך השירות הצבאי . השער הרביעי בספר, מקרי בוחן , מוקדש למקרי בוחן תנועתיים ספציפיים . בשער זה מוצגות סקירות היסטוריות ( של העשורים האחרונים ) שכתבו בעלי תפקידים בארגונים המתוארים בסקירות . שלומית רונן ליבנה סוקרת במאמרה, "מועצת תנועות הנוער : הובלת תוכניות ומיזמים של תנועות הנוער – תהליך של הכרה ושיתופי פעולה", את תהליך ההתפתחות של מועצת תנועות הנוער ( מת"ן ) . המועצה הוקמה בשנת ,1974 ובתחילת דרכה נתפסה כגוף שמטרתו העיקרית היא לנהל משא ומתן עם משרד החינוך ולהשיג תקציבים לפעילות של תנועות הנוער . תהליך שנמשך שני עשורים הביא למיצובה של מת"ן כגוף מקצועי מוביל . נוסף על מיזמים בהובלת מת"ן הצמיח שיתוף הפעולה בין התנועות גם מיזמים שמקורם בשטח ושותפויות בין התנועות . חגית הכהן סוקרת במאמרה, "ייסודה של תנועת הנוער אריאל והתפתחות מגמותיה הארגוניות והרעיוניות בשנים 1980 - 5102", את ייסודה והתפתחותה של תנועת הנוער אריאל . אף שהרקע להקמת אריאל היה אידאולוגי, בשנים הראשונות לקיומה מייסדיה חשו רצון עז לשוב ולהתאחד עם תנועת בני עקיבא . שאיפה זו בלמה את התפתחות התנועה והבשלתה הרעיונית . עם השנים התעצבה דרכה האידאולוגית הייחודית, הוצעו אידאלים חדשים והצטמצם הפער בין האידאל לבין יישומו .

מכון מופ"ת

מועצת תנועות הנוער בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help