sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 | תנועות הנוער בישראל : ייחודיות חינוכית בת מאה המאמר האחרון בשער זה מוקדש לבירור נקודת המבט המספקת לנו את המידע על אודות תנועות הנוער . אסף זלצר בוחן במאמרו, "לחקור את תנועות הנוער שבארץ", את מה שכבר נחקר, את המחקר המתהווה ואת מה שחסר ורצוי . זלצר טוען כי לא רק תנועות הנוער מחפשות דרך להתחדש בהתאם לשינויים בחברה שהן פועלות בה : גם המחקר על אודות תנועות הנוער מחפש את דרכו . לעיתים החיפוש הזה מעשיר את היצירה, אך לעיתים הוא מעיד על בלבול יתר . מסקנתו היא שעל מנת להבין את תנועות הנוער נדרש מחקר רב - תחומי המבוסס על מצע תאורטי ומקורות מידע ברורים . השער השני בספר, על חינוך ומנהיגות בתנועת הנוער , מוקדש לתפיסת החינוך בתנועות הנוער . רקפת הימן זהבי מציעה במאמרה, "חינוך מאפשר : מאפייני החינוך בתנועות הנוער", מבט חדש במאפייני החינוך הבלתי - פורמלי שהגדיר ראובן כהנא . המאמר מבוסס על מחקר שדה אשר כָּלל תצפיות בפעילות של קבוצות בתנועות הנוער . מהניתוח של הימן זהבי עולה שהבסיס החינוכי הוא המבנה הארגוני הקשיח של התנועות, עליו מולבשים מאפיינים "מאפשרים" דוגמת בחירה וגמישוּת, ולאלה נוספים מאפיינים "מְחברים" דוגמת התנסות, הזדהות ושייכות . השילוב המבני הזה מאפשר הכנה לחיים, תהליך שבני הנוער מפתחים בו מיומנויות אישיות וחברתיות . את סוגיית המנהיגות והחינוך למנהיגות בוחנים שני מאמרים נוספים ביתר פירוט . אבי בורגר מציג במאמרו, "מודל המנהיגות בתנועות הנוער", ניתוח תאורטי הנשען על מודלים בתחום מדעי ההתנהגות . ייחודו של החינוך בתנועות הנוער הוא האפשרות להתנסות במצבים המחייבים מציאת פתרונות יצירתיים וביטוי של כישורי מנהיגות, וזאת תוך כדי מתן אישור לניסוי וטעייה במרחב ההתנסות . לפיכך בתנועות הנוער מנהיגות אינה נתפסת רק כתכונה מוּלדת, אלא ככזו שמתפתחת בעקבות חוויות מגוונות אשר משמעותיות עבור אלה שחוו אותן . אופיר שפר מציגה במאמרה, "'כמו כפפה ליד' : נערות מנהיגוֹת בתנועת הנוער", יחס ביקורתי לחינוך למנהיגות נשית בתנועות הנוער . בהתבסס על מחקר שדה אתנוגרפי של מדריכות ובעלות תפקידים בשבט של תנועת הצופים, היא מסיקה שהנערות אינן פועלות כסוכנות שינוי אלא דווקא כשומרות הסף של הארגון ותרבותו . במילים אחרות, הנערות מוּכוונוֹת לסגנון המנהיגוּת היעיל עבור הארגון . החשש הוא שאם המנהיגוּת "משרתת", והתרבות הארגונית אינה מעודדת שינויים, תנועות הנוער עלולות להחמיץ את ההזדמנות לקדם את צמיחתן העתידית של הנערות .

מכון מופ"ת

מועצת תנועות הנוער בישראל


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help