sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

תקצירי המאמרים [ 11 ] פסולי עדות, בין ההלכה התנאית למשפט הרומי ארכיאולוגיה של מוסד משפטי אורית מלכה המאמר עוסק ברשימת פסולי העדות התנאית המפורסמת — "המשחק בקובייה, המלווה בריבית, מפריחי יונים וסוחרי שביעית" . במקום הסברים קודמים שגרסו כי הללו נפסלו לעדות משום שנחשבו "מעין גזלנים", החשודים להעיד עדות שקר עבור בצע כסף, המאמר מציע כי ההיגיון המארגן של הרשימה נטוע בהקשר יווני-רומי שבבסיסו עומד האידאל הפוליטי של שליטה עצמית . המאמר גם טוען כי בעיצוב דיני הפסילה לעדות השתמשו התנאים במודל הלקוח ממוסד האינפמיה ( infamia ) הרומי, מוסד משפטי שעיקרו פגיעה במעמד האזרחי ובכושר הפוליטי של מי שנחשבו לוקים בהעדר שליטה עצמית . היבט מרכזי של הפגיעה בכושר הפוליטי של נושאי האינפמיה במשפט הרומי היה השוואת הסטטוס שלהם לזה של נשים ; ואכן, גם התנאים משווים את מעמד הפסולים המנויים ברשימה למעמדן של נשים לעניין עדות . מסקנת המאמר היא שבעיצוב דיני הפסילה לעדות שלהם אימצו התנאים את ההיגיון המארגן של האינפמיה הרומית, שבמסגרתו כשרות לעדות נתפסה לא רק כעניין פרובטיבי ( probative , הקשור להוכחה, proof ) אלא גם, ואולי בעיקר, כסטטוס פוליטי . מהו מוסר מונותאיסטי ? סגנון ותוכן בנבואות עמוס דוד סבתו הנביא עמוס, שפעל בממלכת ישראל באמצע המאה השמינית לפנה"ס, הוא ככל הנראה ראשון "נביאי הכתב" הידוע לנו . עובדה זו עשויה לעמעם את ייחודו של עמוס ולהציג אותו בעיקר כמבשרם של הרעיונות שהתפתחו מאוחר יותר אצל אותם נביאים . אולם תרכובת המסרים והסגנון הייחודי של עמוס משקפים תפיסת עומק ייחודית, הקשורה למסר הנבואי שביקש להעביר לעם בתקופתו ובהקשרו ההיסטורי ומובחנת מרעיונות דומים המופיעים אצל הנביאים שבאו אחריו . בעת החדשה התעורר עניין מחודש בספר זה, ובייחוד בנבואותיו המעמידות את המוסר החברתי במוקד . בעקבות השינויים בחברה, שהניעו קבוצות וארגונים שעניינם דמוקרטיה, שוויון וזכויות אדם, נתפס עמוס כדוברם של רעיונות בדבר צדק חברתי וכלכלי . במאמר זה אני מבקש להציע פרשנות למסריו הייחודיים של הספר מנקודת המבט של תפיסת המוסר בהקשרהּ הרחב . המאמר ידון בשלושה רעיונות בולטים הנשזרים לאורך הספר :

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help