sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 מחקר מדיניות 147 | הממשק בין הכנסת לממשלה בתהליכי חקיקה ממשלתית על הצעות החוק הממשלתיות . קביעת המכסה תתחשב במורכבות של תוכן ההצעה, באורכה בעמודים ובשאלה כמה ימי דיונים היא תצריך ; ( 5 ) מומלץ לציין באופן ברור בעת הקמת ועדה לעניין מסוים או ועדה משותפת את הסיבה להקמתה ואת הסיבות שבגינן הדיון בה עדיף מדיון בוועדה קבועה של הכנסת . בהקשר זה יש לבחון אם אין בהקמה של ועדות אלה משום החלשת יכולות הפיקוח של הכנסת על הממשלה, ובפרט החלשת כוחה של האופוזיציה . חקיקת ההסדרים המחקר מלמד כי השלב הארוך ביותר בהליך החקיקה הממשלתית הוא המתנה לתחילת דיוני הוועדה . ממצא זה עשוי להעיד על כך שהכנסת שרויה בפעילות מלאה של דיוני הוועדה גם בחקיקת שגרה, ולא רק בחקיקת ההסדרים . אם זה אכן המצב, אזי לא מפתיע כי לדיונים בהצעת חוק ההסדרים יש מאפיינים דומים לאלה של חקיקה שגרתית : הצעת חוק ההסדרים "מנצלת" לתקופה קצובה את מלוא משאביה של הכנסת לשם הדיון בה, משאבים שבשגרה מנוצלים במלואם על ידי מגוון של הצעות חוק אחרות בנושאים שונים . עם זאת, חקיקת ההסדרים מתוארת בספרות המחקר כמסובכת יותר, שכן היא כוללת מדיניות פיסקלית מורכבת ברובה . לכן כלל לא בטוח שמשך הזמן ש"מספיק" על מנת למצות את הדיון בהצעת חוק רגילה מספיק גם כדי למצות את הדיון בחקיקת הסדרים . במובן זה אופן הדיון בהצעת חוק ההסדרים והאישור שלה פוגמים ביכולתה של הכנסת לנהל דיון מהותי מקצועי . אומנם בשנים האחרונות חל שינוי בהכנה של הצעת חוק ההסדרים — בעבודת המטה עליה בממשלה ובפיצול שלה להצעת חוק פיסקלית ולא- פיסקלית . ובכל זאת, הרוב המוחלט של עבודת ההכנה על הצעת החוק עדיין נעשה במשרד האוצר ומתוך שיתוף חלקי של משרדי הממשלה האחרים . נוסף על כך שתי הצעות החוק כוללות קשת עצומה של נושאים, ולכן קשה לחברי הכנסת לא רק להבין את כל חלקיהן אלא גם להביע לגביהן ביקורת מקצועית ועניינית . לבסוף, הדיון בשתיהן עדיין כפוף ללוח זמנים נוקשה .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help