sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

8 מחקר מדיניות 151 | האם מערכת ההשכלה הגבוהה ערוכה לגידול במספרם של בוגרי 5 יח"ל במתמטיקה ? גבוהה כי הוא יגדל מאוד . רוב בוגרי 5 יח"ל החדשים באים מהשכבות החזקות יותר של האוכלוסייה, בעיקר מיישובים בעלי דירוג חברתי- כלכלי גבוה . עובדה זו מחזקת את ההנחה שמרבית בוגרי 5 יח"ל החדשים מסוגלים להשתלב בהצלחה בתחומי המדעים וההנדסה . בהנחה ששיעורים אלו יישמרו גם בקרב הבוגרים החדשים אנו מעריכים כי בחומש הבא הביקוש לתחומי המדעים וההנדסה יהיה גדול בכ- % 45 מקיבולת מוסדות הלימוד כיום — קרוב לטווח היעד שהגדירה המל"ג ( % 40 ) . עם זאת, יש שונות בין המסלולים הריאליים השונים . במדעים הביולוגיים הביקוש בחומש הבא צפוי להיות גבוה ב- % 3 . 44 מן הקיבולת כיום ; בהנדסה ואדריכלות — ב- % 6 . 38 ; במתמטיקה, סטטיסטיקה, ומדעי המחשב — ב- % 4 . 41 ; ובמדעים הפיזיקליים — ב- % 4 . 83 . 1 בסיכום הממצאים ניתן לאשר כי בחלק ממקצועות ההיי- טק באקדמיה ( כגון מדעי המחשב והמדעים הפיזיקליים ) יש עודף ביקוש גדול של מועמדים מתאימים, ואילו במסלולים ריאליים אחרים המצב טוב יותר . בתחומים המבוקשים, המאופיינים בפרמיית שכר גבוהה, האוניברסיטאות מתקשות לתת מענה לעודף הביקוש ובלית ברירה מעלות את רף הקבלה . החסמים העיקריים להגדלת הקיבולת במסלולים אלו הם סגל אקדמי בכיר, מְתַרגלים ותשתיות פיזיות . גיוס סגל הוא הקושי העיקרי . בגלל אפקט הקניבליזציה בענף ההיי- טק ( "חטיפת" בוגרי תואר ראשון במקצועות היי- טק לשוק הפרטי כך שהם אינם ממשיכים לתארים מתקדמים ולכן גם לא נעשים בהמשך אנשי סגל ) ולמרות שניתנת יד חופשית לגיוס כוח אדם, האוניברסיטאות מתקשות בכך . ממצאי מחקר זה מראים כי בעיה זו צפויה להחריף בחומש הבא לנוכח הזינוק שחל במספר בוגרי 5 יח"ל במתמטיקה וכניסתם הקרובה בשערי האקדמיה . 1 חשוב להדגיש כי נתונים אלו משקללים גם את האומדן שלנו לעודף הביקוש הנוכחי ( נכון ל – 2018 ) של מועמדים ראויים למסלולי המתמטיקה, הסטטיסטיקה, מדעי המחשב והמדעים הפיזיקליים — % 6 . 18 . אומדן זה מתבסס על ההבדלים בין התפלגויות ציוני הפסיכומטרי של המועמדים שהתקבלו למקצועות אלו ב – 2003 לאלו שהתקבלו ב – 2018 ( ההתפלגויות מחושבות על סמך הממוצעים וסטיות התקן של ציוני המתקבלים ) , תחת ההנחה שרף הקבלה הנמוך יותר ב – 2003 משקף, בקירוב, את רף היכולות הדרושות בפועל למקצוע ( כפי שהוגדר על ידי המוסדות האקדמיים עצמם ) , ואילו רף הקבלה הגבוה יותר ב – 2018 משקף את מגבלת המקום המאלצת את המוסדות האקדמיים לדחות מועמדים ראויים .

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help