sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

תקציר 11 המקצועי שלהם מצומצם . לימודי הכולל מוכרים למורים החרדים כהשתלמות מקצועית, ועל כן השתלמויות ממוקדות פדגוגיה כמעט שאינן בנמצא . על פי רוב מורים אלו אינם מומחים בתחום הדעת שהם מלמדים ( בניגוד למתרחש בבתי ספר בחינוך הממלכתי והממלכתי-דתי ) , ומצב זה גורם לכך שהוראת מקצועות הליבה נעשית ברמה נמוכה, במיוחד הוראת האנגלית והחשבון . בקרב המורות המצב שונה לחלוטין . המוניטין של מקצוע ההוראה לנשים עדיין גבוה, אם כי ניכרים בקיעים בחוסנו . תהליך ההכשרה למורות החרדיות במסגרת הסמינרים ארוך, ובסופו הן מקבלות תעודת הוראה . יש אף שמשלימות את לימודיהן לתואר אקדמי בחינוך . לאור הדרישה במרבית הסמינרים שכל תלמידה תלמד לימודי הוראה גם אם היא מתמקצעת בתחום אחר, כמו גרפיקה, תכנות או הנהלת חשבונות, ניכר כבר שנים רבות עודף הכשרה של מורות . הסיכוי של בוגרת סמינר להשתבץ למשרת הוראה בבתי ספר חרדיים נמוך מאוד, ולפיכך מרבית הבוגרות של הסמינרים בוחרות כיום באפיקי תעסוקה אחרים . הפיתוח המקצועי של המורות החרדיות מוגבל — עד 16 גמולים בלבד במהלך הקריירה כולה ( בשונה מהמתרחש ברפורמת "אופק חדש" או "עוז לתמורה" ) . חשוב לציין ארבע מסגרות נוספות בשולי מערכת החינוך החרדי : ( 1 ) החינוך המיוחד — מערכת זו צמחה והתמקצעה במידה רבה בשנים האחרונות, בעקבות גידול במספר הילדים עם צרכים מיוחדים בחברה זו . ( 2 ) החינוך לגיל הרך ( גיל 0 – 3 ) — מערכת זו אינה נמצאת בפיקוח של משרד החינוך, אך מונה כיום כ- 150,000 ילדים שבגיל שלוש נכנסים למערכת החינוך החרדי . נראה כי חסרות מסגרות חרדיות מסובסדות מתאימות לבנות ובני גיל אלו, וחשוב שהממשלה תתגייס להתמודדות עם מצוקה זו . ( 3 ) החינוך הלא מוכר — כ- 30,000 תלמידים חרדים ( על פי הערכות ) , בעיקר בני "העדה החרדית" ובהם השייכים לקהילות "חוזרים בתשובה" קיצוניות, לומדים במסגרות שאינן מוכרות ואינן מתוקצבות על ידי משרד החינוך . למדינה אין נתונים על תלמידים אלו, ואין לה כל סמכות במוסדות אלו, אף לא בענייני רישוי, בטיחות וביטחון . ( 4 ) חינוך לא פורמלי — במסגרת זו מופעלים חוגים, תנועות נוער ופעילויות במתנ"סים המותאמים לציבור החרדי . החינוך הלא פורמלי משמש צוהר לתכנים

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help