sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

31דמוקרטיות במשבר נשמרות בהן הזכויות הליברליות, אך לא רצון הציבור בא לידי ביטוי אלא המדיניות מעוצבת על פי אינטרסים של הון ולוביסטים בהשפעה של פקידים שלא נבחרו על ידי העם . 2 אנו סבורים כי ניסיון ההבחנה בין דמוקרטיה לא- ליברלית לבין דמוקרטיה ליברלית הוא בעייתי . בלי קשר לשאלה לאן מובילים שינויי משטר, כפי שיתוארו להלן, קל להיווכח שמה שמתקרא דמוקרטיה לא- ליברלית הוא בראש ובראשונה לוקה ומוחלשת . כל דמוקרטיה, ולכן גם דמוקרטיה לא- ליברלית, אמורה לקיים מינימום של ערובות המבטיחות ייצוג נאמן של האינטרס של תושבי המדינה והגנה על חירותם, לרבות העיקרון של הפרדת רשויות ( או, ליתר דיוק, ביזור הסמכויות או מערכת של איזונים ובלמים ) , המונע צבירת כוח יתר בידי אחת מזרועות השלטון . והנה, זהו עיקרון שמותקף חזיתית על ידי הדמוקרטיה הלא- ליברלית, במיוחד באמצעות החלשת הכוח המאזן של הרשות השופטת . זהו כוח מאזן חיוני במיוחד במשטרים פרלמנטריים, שבהם אין הפרדה של ממש בין הרשות המבצעת למחוקקת, וגם הפונקציה הביקורתית- פיקוחית של הרשות המחוקקת היא חלשה . הדמוקרטיה אמורה לספק הגנה גם למיעוטים קבועים, ואילו ההחלה הגורפת של עקרון "הרוב מכריע" המאפיין דמוקרטיה לא- ליברלית מפקיר את המיעוטים הקבועים לשרירות ליבו של הרוב . ספק אם משטר שאינו מעניק הגנה כזו ראוי להיקרא דמוקרטיה, שהיא שלטון העם, העם כולו . יתר על כן, אין דמוקרטיה של ממש, גם לא במובן הפרוצדורלי בלבד, ללא מחויבות בפועל לחופש הביטוי . תהליך הבחירות החופשיות, שבלעדיו אין דמוקרטיה, מאבד את משמעותו אם אין חופש לבטא דעות והשקפות שונות, ובכלל זה ביקורת על השלטון . גם היסוד הזה, שהוא נשמת אפו של המשטר הדמוקרטי, מותקף חזיתית בתהליך של הפיכת המשטר לבלתי ליברלי . ההנחה, אם יש כזו, שהרשתות החברתיות יכולות לשמש תחליף לכלי התקשורת המסורתיים ולספק שוק דעות יעיל היא אשלייתית . הדבר אינו אפשרי בעיקר בשל הנטייה החזקה של האזרחים להתרשת רק ברשתות המשקפות את הדעות שהם מחזיקים בהן, נטייה Yascha Mounk , The PeoPle vs . DeMocracY : WhYo ur FreeDoMis in Danger anDh oW2 To s ave iT ) 2018 (

המכון הישראלי לדמוקרטיה ע"ר


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help