sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הקדמה | 13 בגימנסיה הריאלית והצטרף לקבוצת המשוררים והאמנים היהודים יונג - ווילנע 12 א' קפלן וש' דרזנר מציינים שהשל הרחיב את הקריירה ( צעירי וילנה ) . 13 כשהגיע לעיר זו היה השל בןהספרותית שלו בשנתיים ששהה בווילנה . 14 שכן שמונה עשרה בלבד וקשה היה להבחין בינו לבין סטודנטים אחרים היה מגולח למשעי, ללא פאות, ולבוש בבגדים המקובלים . כלומר, השל הסיר מעליו את הסממנים החסידיים . לכך יש משמעות רבה . עם זאת, כפי שמעיד ש' ביליס, אחד מחברי חוג המשוררים, השל היה אדם מסוג שונה . חברי חוג המשוררים היו קומוניסטים, סוציאליסטים, חילונים, ואילו על השל ניכרו 15 החיים של השל, במלוא מורכבותם, באים לידילטענתו רוחניות ודתיות . ביטוי בשיריו . מבחינה ספרותית זכה השל להסתייגויות ולביקורת מצד עמיתיו . השל היה אמן, אבל לא מהפכן מבחינה ספרותית . קפלן טוען שהשירים לא היו בוגרים בסגנונם . לדבריו, השירים אינם כתובים על פי הכללים הספרותיים החדשניים שהיו מקובלים אז בפריס, בציריך ובברלין . השירים כבדים למדי . מבחינתנו דווקא סגנון כבד זה הוא המעניק עושר מבחינה רעיונית . ייתכן ששיריו היו "תבוניים" מדי, הרגשות מצויים בתוך אידאות . השירים הם מעין מסמך אוטו - ביוגרפי, הם אינם עוסקים בנושאים מופשטים או בעלי ערך אסתטי מיוחד . רוב השירים עוסקים בתיאור המתרחש בנפשו של השל . בהקשר זה מעניינים דברים שאמר משה קולבק, משורר נערץ על חברי יונג - ווילנע, ועל 16 מחמאה שירתו : "לעולם לא תהיה משורר גדול, אבל תהפוך לפילוסוף מצוין" . זו ודאי העציבה את השל, אבל מבחינתנו זו מחמאה מצוינת, כי אכן בשירת השל באה לידי ביטוי ההתמודדות הרעיונית והפילוסופית שלו . התמודדות זו מתבטאת בשירים ביקורתיים מאוד — ביקורת על אלוהים ; ביקורת על עצמו ; ביקורת על החסידות ועל משפחתו ; וכן ביקורת חברתית . בהתייחסו לתקופה זו מאוחר יותר, סיפר השל שהגיע לאוניברסיטת ברלין ברעב גדול ללמוד פילוסופיה . אמנם יכול היה להסתפק בטענה שהגיע את החשש שההיתר יתפרש כמתן אישור כללי לשאר החסידים . ראו קפלן ודרזנר, השל, עמ' 71 . 12 . "'יונג - ווילנע" היא קבוצה של משוררים ואמנים יהודים בווילנה . זו הייתה קבוצה פורייה מאוד שכללה בין השאר בעלי תפיסת עולם סוציאליסטית וקומוניסטית . קפלן ודרזנר מכנים, בצדק, את הפרק העוסק בתקופה זו בחיי השל i “A Rebbe among Revolutionaries” — ראו קפלן ודרזנר, השל, עמ' 87 - 96 . i 13 . ראו שם, עמ' 87 . 14 . ראו שם, עמ' 77 - 96 . 15 . ראו שם, עמ' 88 . 16 . ראו שם, עמ' 91 .

מכון שוקן למחקר היהדות שליד בית המדרש לרבנים באמריקה


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help