sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:497

כז ע "ב 25 - 43׀ 497 יחד עם חורגו נוצרת תבנית של שלוש שלשות + אחד, ואף זו תבנית מוכרת בספרות 13 חז"ל . 14 הניתוק שלנראה לי שהשיקולים הצורניים מכריעים לטובת האפשרות השנייה . 'בעל אמו' מהשלשה השנייה התאפשר כיוון שאין לו מקבילה בשלשה הראשונה . מבחינה עניינית בעל אמו מקביל לאביו, אלא שכאמור, פסול אביו לא נשנה במפורש במשנה . משום כך צירפה המשנה את בעל אמו לשני הפסולים מצד אשתו : חמיו ואגיסו . בין בעל אמו לבין חמיו יש דמיון ברור . שניהם מקבילים לאביו ( שלא נזכר במשנה ) , אלא שבעל אמו מייצג את בעלי קרובותיו, וחמיו מייצג את קרובי אשתו . לפסול חמיו המייצג את קרובי אשתו צירפה המשנה את גיסו . ב . האם פסולי המשנה הם פסולים הדדיים ? אילו היו הפסולים מצד הקרבה לאשתו מקבילים באופן מלא לפסולים מצד הקרבה לו, אזי היינו צריכים למצוא כאן את שתי השלשות הבאות : 1 . אחי אשתו ( כנגד אחיו ) , אחי אבי אשתו ( כנגד אחי אביו ) , ואחי אם אשתו ( כנגד אחי אמו ) . מגילות הבנויות כשלוש של שלוש שלוש, ראו ש' נאה, 'מבנהו וחלוקתו של מדרש תורת כוהנים : א . מגילות ( לקודיקולוגיה התלמודית הקדומה ) ', תרביץ סו ( התשנ"ז ) , עמ' 483 - ,515 וראו המובא להלן בשתי ההערות הבאות . 13 במשנה מגילה ד, א, נקבע שבשני וחמישי ובשבת במנחה קורין שלושה . במשנה ד שם נאמר שלא יפחתו לכל קורא משלושה פסוקים . על כך נאמר בירושלמי, מגילה פ"ד ה"ב, עה ע"א, 770 שו' 17 - 18 ( = תעניות פ"ד ה"ג, סח ע"ב, 729 שו' 19 - 20 ) : 'רב חונה אמר שלשה קרויות שבתורה לא יפחתו מעשרה פסוקים', ובבבלי מגילה כא ע"ב : 'תני רב שימי : אין פוחתין מעשרה פסוקין בבית הכנסת' . הרי לפנינו שלושה קוראים שכל אחד קורא לפחות שלושה פסוקים, ובין כולם קוראים לפחות עשרה פסוקים . במקום אחר אני מתכוון להראות שכל אחד משני השערים הראשונים של משנת מסכת נזיקין ( בבא קמא ובבא מציעא ) בנוי משלוש שלשות + אחד . תבנית זו מוכרת מן המקרא, והדוגמה המפורסמת ביותר היא עשר המכות על פי חלוקתו של ר' יהודה, דצ"ך עד"ש באח"ב, שלדעת מקצת ממפרשי המקרא מכוונת לפשוטו של הסיפור . יאיר זקוביץ הוסיף גם את הדוגמה מיחזקאל כח, יג, ששם נמנו תשעה מיני אבנים טובות בשלוש שלשות, כשבכל שלשה מחובר האיבר האחרון לקודמיו בווי"ו החיבור, ולאחריהם נוסף 'וזהב' . ראו י' זקוביץ, 'על שלשה . . . ועל ארבעה', ירושלים תשל"ט, עמ' 548 . תבנית זו היא בעצם תבנית משוכללת של הדגם 'שלושה וארבעה' שבו דן זקוביץ בספרו הנ"ל . 14 כהנא, ספרי זוטא דברים, עמ' 369 הע' ,10 מביא סיוע לחלוקה הקודמת ממשנה מכות ג, א, הבנויה לדעתו באופן דומה . כוונתו היא שאף שם מחולקים הלוקים לפי ההבחנה בין קרוביו לבין קרובי אישות, שכך שנינו שם : 'אלו הן הלוקין הבא על אחותו ועל אחות אביו ועל אחות אמו, ועל אחות אשתו ועל אשת אחיו ועל אשת אחי אביו, ועל הנדה' . אלא שיש לשים לב ששם החלוקה יוצרת שתי קבוצות של שלוש + אחד ( ברשימה שם נוספו חייבי מלקויות נוספים, אבל הם אינם פרטים של הכותרת 'הבא על' ) . ברשימה דומה במשנה כתובות ג, א, נשנו הנערות שיש להן קנס, ושם באות ארבע קבוצות של שלוש + אחד, עיינו שם . במשנה ב בכתובות שם, נשנו הנערות שאין להן קנס, והן מסודרות בשלוש קבוצות של שלוש שלוש .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help