sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:496

694׀משנה ד 3 . וחמיו, ואגיסו . 9 בקבוצה הראשונה נמנו קרוביו, בשנייה בעלי קרובותיו, ובשלישית קרובי אשתו . א פש ר ו ת ב 10 1 . אחיו, ואחי אביו, ואחי אמו . 2 . ובעל אחותו, ובעל אחות אביו, ובעל אחות אמו . 3 . ובעל אמו, וחמיו, ואגיסו . על פי חלוקה זו ישנה הקבלה ברורה בין השלשה הראשונה לשלשה השנייה . בכל שלושת הפריטים בעל האחות מקביל לאח, והוא מייצג את האחות . יתרונה של חלוקה זו הוא בכך 12 11 ותבנית זו היא תבנית מוכרת בספרות חז"ל . שהיא יוצרת תבנית של שלוש שלשות, רב, עמ' ,326 שמילים אלו אינן מקוריות במשנה . הרמ"ה בפירושו למשנתנו כתב : "ותנא בעל אמו . . . והדר תני בעל אחות אמו", ומכאן שהוא גרס בעל אמו לפני בעל אחות אמו . פרט זה יכול לסייע להשערת רוזנטל, שכן, כידוע, נדידת מילים יכולה להיות סימן להוספה שנוספה במקומות שונים . למרות זאת דומה שהשערה זו היא השערה רחוקה, שכן מילים אלו מצויות בכל עדי הנוסח האחרים, לרבות קטע גניזה של סדר המשנה, וכן בהלכות פסוקות, עמ' סא ( בתצלום כתב היד עמ' 90 ) . נראה שהן בכתב יד ליידן והן בנוסח שהכיר רש"י נשמטו מילים אלו מחמת הדומות . מעניין הדבר שגם בתשובת רב שרירא, תשובות הגאונים הילדסהיימר, עמ' ו, חסרות מילים אלו בציטוט המשנה בתחילת התשובה שם, וכן בציטוט התשובה על ידי מהר"ם אלאשקר סימן סח, עמ' רכב . אבל, כפי שהעיר הילדסהיימר בהערותיו שם, הגאון עצמו מזכיר פסול זה בהמשך תשובתו . ויש להוסיף שמילים אלו נמצאות בהעתקה האחרת של תשובה זו, שערי צדק, חלק ד, שער ז, סימן כה, פט ע"א ( מהדורת ירושלים עמ' קצו ) , ראו על כך להלן, עמ' 601 הע' 42 . מילים אלו 'ובעל אמו' חסרות גם בהעתקת המשנה על ידי ר' שמואל בן חפני גאון, שפרסם גרינבוים, שרידים, עמ' רלו ( כך הוא בהעתקת המקור הערבי שם . בתרגום העברי נוספו מילים אלו על ידי המתרגם ; בטעות ציין טויבש, אוצר הגאונים, סימן תב, עמ' קצה הע' ,41 שבמובאה חסר 'ובעל אחות אמו' ) . ונראה שגם שם נשמטו מילים אלו מחמת הדומות . והשוו לדברי וייס, סדר הדיון, עמ' 65 הע' ,1 וראו סבתו, כתב יד תימני, עמ' 240 . בספרי לדברים פסקה רפ, עמ' ,297 חסרות מילים אלו בכתב יד ברלין ובכתב יד לונדון 341 ( במהדורת פינקלשטיין מצוין שמילים אלו חסרות גם בכתב יד אוקספורד ,151 אבל נתון זה הוא שגוי ) , אבל מצויות בכל שאר העדים ( כתבי יד : אוקספורד ,151 וטיקן 32 ; דפוסים, ילקוט ומדרש חכמים ) . ונראה שאף שם מדובר בהשמטה מחמת הדומות, ראו כהנא, ספרי זוטא דברים, עמ' 371 והע' 19 שם . 9 מבחינה זו ניתן היה לצרף לקבוצה השלישית את חורגו, אבל המשנה הפרידה אותו באופן ברור מהרשימה שלפניו כיוון שהוא פסול לבדו . 10 חלוקה זו הוצעה על ידי הגר"א בביאורו למשנה . 11 במשנתנו אפשר לומר שמדובר בעצם על שלוש רמות של שלשות, שכן כל אחד מהנמנים כאן נפסל הוא ובנו וחתנו . הווה אומר : הרשימה במשנה מורכבת משלוש שלשות שכל אחת מהן מורכבת משלושה פסולים, וכל פסול מייצג שלושה אנשים . 12 ראו, למשל, משנה שביעית ג, ה : 'לא יפתח אדם מחצב כתחלה לתוך שדיהו עד שיהוא בו שלוש מורביות שהן שלש על שלוש על רום שלש שעורן עשרים ושבע אבנים' ; משנה, שביעית ט, ב : 'שלוש ארצות לביעור יהודה ועבר הירדן וגליל, שלוש שלוש ארצות לכל אחת ואחת' ; משנה שקלים ג, ב : 'בשלוש קופות של שלש שלוש סאים תורמים את הלשכה' ; משנה ראש השנה ד, ט : 'סדר תקיעות שלוש של שלוש שלש' . שלמה נאה הראה שמדרש תורת כוהנים מורכב מתשע

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help