sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

9 שונוּת בתוך הכיתה : מתוך עיון במחקרים עולה שלאותה התערבות ספורטיבית יהיו השפעות שונות על ילדים שונים . למשל, במחקר זיהו מתאם חיובי בין פעילות גופנית אינטנסיבית בכיתה ( בקרב ילדים בני 7 - 11 ) לבין הצלחה בבוחן קצר במתמטיקה לאחר הפעילות הגופנית . אולם המתאם היה חזק ככל שהכושר הגופני של הילד היה גבוה יותר וככל שרמת המשכל שלו נמוכה יותר ( 2015 , . Howie et al ) . דוגמה נוספת : נמצא שהתנהגותם של ילדים שנטו להראות פעילות מסיחה ( off task ) הושפעה לטובה יותר מזו של ילדים אחרים, בעקבות הפוגה של פעילות אינטנסיבית ( 2014 , . Ma et al ) . עדויות סותרות לגבי מעורבות של תוכן אקדמי : חלק מהמתאמים החיוביים עם פעילות אירובית נמצאו רק בהקשר של שיעור פעיל, שבו כאמור מעבירים תכנים לימודיים . גם בהשוואה ספציפית בין הפוגה של פעילות אירובית עם תוכן אקדמי ובלי תוכן אקדמי נמצא שלהפוגה של פעילות אירובית עם תוכן אקדמי יעילות גבוהה יותר . לטענת החוקרים, היעילות העדיפה נובעת מכך שהפוגה של פעילות אירובית עם תוכן לימודי מייצרת הנאה גבוהה יחסית עבור התלמידים, ובד בבד זמן החזרה לשגרה שלאחריו קצר יחסית ( 2015 Weslake & Christian, ) . חלק מממצאי מחקר זה משוחזרים במחקר נוסף ( 2016 , . Schmidt et al ) . עם זאת, נמצאו גם עדויות סותרות, ולפיהן להפוגה של פעילות אירובית שאינה מערבת תכנים אקדמיים יש מתאם חיובי ברור יותר עם ריכוז ( 2018 , . Fedewa et al ) . במחקר אחר לא נמצא מתאם מובהק בין שיעור פעיל לתפקודים קוגניטיביים ( 2017 , . Kvalø et al ) . עמדות סותרות לגבי הסבר מספק למתאם : יש הטוענים שטרם נמצא הסבר למתאם בין פעילות גופנית לתפקוד קוגניטיבי . לכן קשה לקבוע איזו פעילות גופנית בזמן שיעור תוביל לתוצאות טובות יותר ( 2016 , . Lubans et al ) . לעומתם, יש הטוענים שנמצא הסבר למתאם בין פעילות גופנית ותפקוד קוגניטיבי : פעילות גופנית מובילה לעלייה בגמישות מוחית המשפרת תהליכי למידה . לפי חוקרים אלו הפעילות הגופנית גורמת לשינוי בסביבה הסינפטית של תאי עצב ולייצור קשרים רבים יותר ביניהם . נטען שהדבר קורה בכלל האוכלוסייה ובפרט בקרב אלו עם הפרעות קשב ( 2016 , . Den Heijer et al ) . נוסף על כך, מחקרי מעבדה על צעירים ובוגרים מצאו כי אימון של פעילות גופנית משתנה בעלת דרישה קוגניטיבית יצר שיפור בתפקודים קוגניטיביים . שיפור זה השליך על יכולות לימודיות כמו יכולות שפתיות מתקדמות יותר ( 2015 , . Ben - Soussan et al ) . המחקרים לא בוצעו במתכונת המדמה הפוגות בכיתה, ועל כן לא ברור אם ניתן להסיק מהם על הפוגות קצרות במהלך השיעורים . "השורה התחתונה" במחקרים רבים נמצא מתאם בין פעילות גופנית המונחית על ידי מורה בזמן השיעור לבין היבטים שונים של עלייה בביצועים קוגניטיביים ומדדים התנהגותיים . אלו מסייעים ללמידה ומפחיתים הסחות דעת הפוגעות בהתנהגות בכיתה . עם זאת, לא נמצאה עדות חד משמעית לתרומה של הפוגות של פעילות אירובית להישגים לימודיים . לכן, בעוד שהמחקר תומך בשילוב של הפוגות מסוג זה בשיעור בכיתות הנמוכות, יש לזכור לאילו השפעות ניתן לצפות, ואילו השפעות ארוכות טווח יש להמשיך ולחקור .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help