sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:24

24 מחקרי מוח רבים שנערכו בחיות ובבני אדם במעבדה, מוצאים שחזרה על מידע ועל תרגול במרווחי זמן משפיעה לטובה על איכות הלמידה . קיימים כמה הסברים נוירוביולוגיים לאפקטיביות של שיטת הוראה זו . אחד מהם זוכה לתמיכה רחבה, ולפיו שיטה זו גורמת לאקטיבציה של גנים האחראים לייצור חלבונים אשר מרחיבים רשתות עצביות – תהליך המסתיים ביצירת זיכרון לטווח ארוך ( 2018 , . Menzel, 2001 ; Kelley et al ) . על אף שהמחקרים על תהליכי למידה ומוח זכו לאישוש רב במעבדה, קיים קושי ליישם את המחקר בכיתה על מנת לבחון את יעילותו במערכות חינוך . בשנת 2013 בוצע לראשונה ניסוי חינוכי שהסתמך על למידה מרווחת ( & Kelley Whatson, 2013 ) . אימוץ הלמידה המרווחת בהוראה בבתי ספר כולל שלושה מאפיינים מרכזיים : 1 . דרישה מכל תלמיד לשלוף מידע באופן אקטיבי באמצעות מענה על שאלות פתוחות ודרישה מקבילה מהמורה לתת משוב על כל תשובה של תלמיד . 2 . לימוד הדרגתי תוך העמקה בחומר הלימוד והרחבתו . 3 . לימוד חוזר של אותו המידע בהקשרים שונים במערך השיעור, תוך שילוב הפוגות בין חלקי השיעור . חשוב גם לשים לב לכך שלמידה באמצעות שליפת מידע חוזרת ונשנית בעת מענה על שאלות פתוחות, המלווה במשוב על תשובות הלומדים, אפקטיבית יותר מלמידה משמעותית באמצעות מטלת מפת מושגים ( 2011 Karpicke & Blunt, ) . נמצא שבניגוד לאינטואיציה של מורים ותלמידים, השילוב של חזרות על החומר הנלמד בזמן השיעור בתוספת הפוגות, משפר את הזיכרון לטווח ארוך ( 2013 Kelley & Whatson, ; ראו גם דוח של EEF על יישום למידה מרווחת כמדיניות בבריטניה ) . לאור הממצאים, הולכים ומתרבים המשתמשים בשיטת הוראה זו, מבתי ספר ועד אוניברסיטאות ( 2018 , . Kerfoot et al . , 2010 ; Kumar Kommu et al ) . כמו כן, שיטת ההוראה המרווחת תוארה כאחת משש השיטות המומלצות על ידי חוקרים לשיפור הישגי תלמידים ( Weinstein, et al . , 2018 ) . כמו כן, נראה שהיתרון של שיטת ההוראה המרווחת חוצה גילים וסוגי אוכלוסיות ( 2016 Weidman & Baker, ) . לפי שיטת ההוראה המרווחת על המורה להעביר את מרבית המידע ומסרי השיעור המרכזיים בשליש הראשון של השיעור, לטובת ביצוע חזרות על החומר ( באמצעות חידונים, דפי עבודה, הוראת עמיתים וכו' ) בשני חלקי השיעור הנוספים . מכאן עולה שהשיטה מצריכה שינוי בתפיסת המורים בקשר למהלך השיעור וכתיבת מערך השיעור . לפי המחקרים עד כה, אין חשיבות לסוג ההפוגה בלמידה המרווחת, כל עוד אין לה ממד לימודי . לכן, הפוגות שונות ובכללן הפוגות של פעילות אירובית, של יצירה, של תרגול מיינדפולנס או תרגול יוגה ואף הפוגה של משחק חופשי או שיחה חופשית – עשויות כולן להתאים . גם משך ההפוגה האופטימלי אינו ברור וקיימות דעות שונות . ההמלצה הקיימת על בסיס המחקרים המעטים שנערכו בנושא היא לערוך הפוגות של עשר דקות לפחות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help