sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:19

19 • רתימת ארגון מקצועי המתמחה בתחום לטובת התוכנית הן תוכניות בגישת "כלל בית הספר" הן תוכניות בגישת "שילוב חינוך להתנהגות בטוחה בתוכניות הלימודים" ( ראו כל התוכניות שהוזכרו בדוח פרט ל - 1 . 1 . ,1 ורוב התוכניות המתועדות הנוספות ב - 2013 ; 2011 Copsey, ) נוטות לשתף פעולה עם ארגונים מקצועיים המתמחים בחינוך להתנהגות בטוחה : גופים ממשלתיים, גופים מהמגזר השלישי וגופים פרטיים . אלה משמשים מרכזי ידע ומקצועיות בנושאי הבטיחות, הבריאות והגהות . סקירת ספרות ( 2000 , . Klassen et al ) הגיעה למסקנות דומות, ולפיהן תוכניות מוצלחות נשענות על ארגונים ותשתיות הקיימים בקהילה, דבר שמפחית את עלויות מכשירי הבטיחות . הידע הרב הנצבר אצל גופים אלה תורם למקצועיות של התוכניות, דבר המסייע בהכשרה איכותית של בעלי העניין בתוכנית, בליווי שלהם ובבקרה עליהם ( ראו לדוגמה תוכנית 2 . 1 . 1 לעיל ) . כמו כן, מקצועיותם ותשתיותיהם מסייעות בהעברת הידע הלאה, לבתי ספר נוספים ברחבי המדינה ( ראו לדוגמה תוכנית 2 . 2 . 1 לעיל ) . באופן דומה, במחקר שנערך באנגליה זוהה הצורך לחשוף את המורים כחלק מהכשרתם להדרכות להתנהגות בטוחה שיקיימו ארגונים מקצועיים ( 2004 Shearn & Weyman, ) . • שיתוף מגוון בעלי עניין רלוונטיים בגיבוש התוכנית וביישומה חלק מהתוכניות, לרוב בגישת "כלל בית הספר" ( כפי שהורחב בתוכניות 1 . 1 . 1 – 2 . 1 . 1 לעיל ) , מאפשרות למגוון בעלי עניין בבית הספר ( תלמידים, מורים, אנשי צוות חינוכי, צוות הנהלה, מנהל או מנהלת, הורים, קהילה וכו' ) לקחת חלק פעיל בגיבוש הכשרת המורים וביישומה . שילוב בעלי העניין בתהליך מסייע ביצירת אקלים ארגוני תומך להכשרת המורים . מסקירת ספרות של התערבויות למניעת פציעה בקהילה ( 2000 , . Klassen et al ) עולה כי אחד הגורמים המובילים להפחתת פציעות הוא שיתוף בעלי עניין בפיתוח תוכנית מניעה ; זאת מאחר שמעורבותם ובעלותם על התוכנית מגבירות את הסבירות ללחץ חברתי מחד גיסא ולחיקוי התוכנית מאידך גיסא, מה שמוביל לאימוץ נרחב של התנהגות בטוחה ( Klassen et al . , 2000 ) . בהתאמה, נמצא כי ככל שיש יותר מחויבות של בעלי עניין לתוכנית, כך משתפר תיעוד ההיסטוריה הבטיחותית של בתי הספר ( 2009 Copsey, ) . לעומת זאת, תוכניות שלא השכילו לכלול מגוון בעלי עניין בגיבושן וביישומן התקשו לעיתים להגיע להישגים משביעי רצון . לדוגמה, התוכנית להדרכת בטיחות למורים לחינוך גופני בגרמניה ( Copsey, 2009 ) לא כללה דיאלוג עם בעלי עניין אחרים בבתי הספר, עם גורמים מקצועיים מתחום הספורט ועם רשויות המחוז והמדינה . ואכן, למרות הדרכות מפורטות שהועברו למורים מרחבי המדינה, לא הצליחה התוכנית להוריד את מספר התאונות בשיעורי ההתעמלות בבתי הספר ( 2009 , Copsey ) . לסיכום, מאפייני התשתית של כל אחת מהגישות – גישת "כלל בית הספר" וגישת "שילוב חינוך להתנהגות בטוחה בתוכניות הלימודים" – מניבים יתרונות וחסרונות משלימים ( כלומר, יתרון של האחד הוא חיסרון של השני ולהפך ) . יתרונותיה של גישת "כלל בית הספר" הם רתימת בעלי עניין מגוונים והטמעה מקיפה ומשמעותית של התכנים הגלובליים העוסקים בחינוך לבריאות . בשל הצורך לגייס שותפים רבים ושעות הפעלת תוכנית רבות, חסרונותיה הם מורכבות ההפעלה והתחזוקה . יתרונותיה של גישת "שילוב חינוך להתנהגות בטוחה בתוכניות הלימודים" הם עלותה התקציבית הנמוכה יחסית וקלות הפעלתה והפצתה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help