sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

5 עשויה לחסוך חיכוך עתידי של תלמידים ומורים עם מערכת הבריאות . • תחום מניעת התאונות רלוונטי גם לעיתות חירום ( למשל בזמן שריפות ורעידות אדמה ) , ועשוי לסייע להפחית תאונות גם במצבים קיצוניים . נקודת מבט ערכית : • הכשרת מורים בתחום אמורה להוביל לשיפור ברווחה של תלמידים וצוות חינוכי, וככזו היא חובה מוסרית ( מדינת ישראל, 2017 ) . • תחום הבטיחות מקושר למניעה של התנהגויות סיכוניות אחרות ( בריונות, למשל ) ולקידום כישורי חיים שמועילים לתלמידים בהווה ולאורך כל חייהם ( Hertz, Everett Jones, Barrios, David‐Ferdon, & Holt, 2015 ) . נקודת מבט כלכלית : • התנהגות בטוחה בבית הספר יכולה להקטין את החשיפה לתביעות . מניעת תאונות הנגרמות עקב ליקויים בטיחותיים בבית הספר תגרום לחיסכון כלכלי . • התנהגות בטוחה בבית הספר יכולה להפחית פציעות חמורות בשל סביבת לימודים לקויה מבחינה בטיחותית . פציעות חמורות מחייבות תשלום קצבאות, ומניעתן יכולה לחסוך כסף . • הפחתת תאונות ומקרים של בטיחות לקויה בבתי ספר, וכן שיפור הבריאות והבטיחות ארוכת הטווח של תלמידים ושל מורים במקום עבודתם, מובילים לחיסכון אקטוארי בקצבאות וכיסויים ביטוחיים שונים . פיתוח ההכשרות למורים בנושא חינוך תלמידים להתנהגות בטוחה הוא תחום צעיר יחסית . חלוצה עולמית בתחום היא הסוכנות האירופית לבטיחות ובריאות בעבודה ( European Agency for Safety and Health at Work – EASHW ) . הסוכנות אספה וניתחה מקרי בוחן מוצלחים מבתי ספר הפרושים ברחבי אירופה, וסיכמה את המסקנות בשלושה דוחות שהובילה החוקרת שרה קופסי ( 2013 2011, 2009, Copsey, ) . הדוח שלהלן נשען על הדוחות המכוננים של EASHW כנקודת מוצא . בדוח מת"ת הנוכחי מוצגות שתי גישות מרכזיות לתוכניות מניעה : גישה הוליסטית להתנהגות בטוחה בחיי היום-יום בבית הספר ( גישת "כלל בית הספר" ) , וגישה קוריקולרית המשלבת תכנים של התנהגות בטוחה בתוכנית הלימודים ( גישת "שילוב חינוך להתנהגות בטוחה בתוכניות הלימודים" ) . בדוח נסקרות בהרחבה חמש תוכניות המדגימות גישות אלו, בדגש על אופן הכשרת המורים בהן . לכלל התוכניות שנבחרו ומוצגות בדוח זה מנגנון הערכה פנימי, הבא לידי ביטוי בהישגים מדידים . בחלק האחרון של הדוח מוזכרים מאפיינים משותפים להכשרת המורים שעולים מתוך הדוגמאות . הדוח אומנם מיועד בראש ובראשונה לאגף בכיר ביטחון וחירום, בטיחות, זה"ב ונגישות במשרד החינוך, אולם אנו תקווה כי גם אנשי צוות חינוכי בבתי הספר, הורים לתלמידים ובוגרים ימצאו בו עניין . אנו מעריכים כי הדוח יעניין באופן מיוחד את העוסקים בחינוך בבתי ספר מקצועיים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help